انواع جراحی مغز و اعصاب با جراح مغز و اعصاب

جراحی مغز برای درمان تومورها، لخته خون، آنوریسم و پارکینسون استفاده می گردد. این جراحی توسط جراح مغز و اعصاب و دکتر مهسا موسوی انجام می شود و متخصص بیهوشی با دانش گسترده در مورد انواع مواد بیهوشی، نظارت و مراقبت های بعد از عمل بیمار را آماده می کند. در برخی موارد، متخصص بیهوشی آموزش های بالینی پیشرفته ای را در زمینه بیهوشی برای جراحی های مغز و ستون فقرات دیده است تا بهتر بتواند در طول عمل و پس از عمل روی بیمار نظارت داشته باشد.

جراحی مغز با جراح مغز و اعصاب

جراحی مغز به هر عمل جراحی بر روی مغز اطلاق می شود. به دلیل ساختار ظریف و بسیار پیچیده مغز، همیشه یک جراحی مهم است. انواع مختلفی از جراحی مغز وجود دارد. بهبودی بستگی به نوع جراحی مغز دارد، اما ممکن است روند کندی داشته باشد.

کرانیوتومی یکی از رایج ترین انواع جراحی مغز است. پزشکان از آن برای درمان بیماری های مختلف استفاده می کنند. این شامل برداشتن موقت بخشی از جمجمه است تا جراح بتواند مغز را عمل کند.

افرادی که تحت عمل جراحی مغز قرار می گیرند معمولا با یک جراح مغز و اعصاب و گاهی اوقات با متخصصان دیگر مانند انکولوژیست ها، انکولوژیست های پرتودرمانی، فیزیوتراپیست ها و جراحان عروق همکاری می کنند.

بیشتر بخوانید: دکتر مهسا موسوی متخصص مغز و اعصاب یا فوق تخصص ریه 1 یا 2؟

جراحی مغز چیست: جراح مغز و اعصاب

حتی جراحی های مهم مغز نیز نرخ بقای بالایی دارد و خطر عوارض پایینی دارد. زمانی که جراح مغز و اعصاب، جراحی مغز را توصیه می کند، به این دلیل است که خطرات عدم انجام جراحی بر خطرات انجام آن بیشتر است.

فرد باید در مورد خطرات و مزایای جراحی، عوارض احتمالی، زمان بهبودی و احتمال موفقیت سوال کند. گرفتن نظر از جراح دیگر بینش بیشتری را به همراه داشته باشد و همچنین آرامش خاطری را ارائه دهد که فرد تصمیم درستی را اتخاذ می کند.

جراحی مغز به طیف وسیعی از اقدامات پزشکی بر روی مغز اشاره دارد. برخی از روش ها، مانند نمونه برداری از مغز، نسبتا جزئی هستند و زمان بهبودی کوتاهی دارند. برخی دیگر، مانند کرانیوتومی، ممکن است به هفته‌ها تا ماه‌ها بهبودی نیاز داشته باشند.

جراحی مغز در اتاق عمل معمولا تحت نظر جراح مغز و اعصاب انجام می شود. فرد تحت بیهوشی قرار می گیرد، بنابراین دردی احساس نمی کند. در برخی موارد، فرد در حین جراحی مغز بیدار خواهد بود.

بیشتر بخوانید: دکتر مهسا موسوی متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

چرا افراد به جراحی مغز نیاز دارند

افراد به دلایل مختلف به جراحی مغز توسط جراح مغز و اعصاب نیاز دارند. آن شامل موارد زیر است:

• تومورهای مغزی
  • سکته
  • آنوریسم
  • تورم روی مغز
  • شکستگی جمجمه
  • عفونت های مغزی
  • ناهنجاری های جمجمه، مانند کرانیوسینوستوز
  • ناهنجاری شریانی وریدی یا مشکلات عروق خونی در مغز
  • صرع و تشنج
  • افسردگی و اضطراب

انواع رایج جراحی مغز با جراح مغز و اعصاب

رایج ترین روش جراحی مغز با جراح مغز و اعصاب شامل:

بیوپسی بافت مغز

اگر اسکن مغز نشان دهد که رشد غیرعادی در مغز وجود دارد، جراح مغز و اعصاب ممکن است بیوپسی مغز را توصیه کند. این قطعه کوچکی از بافت مغز را از بین می برد تا آزمایشگاه بتواند آن را بررسی کند. بیوپسی مغز معمولاً شامل قرار دادن یک سوزن کوچک در مغز برای خارج کردن بافت است.

بیشتر بخوانید: علائم اولیه بیماری آلزایمر و بهترین دکتر آلزایمر در تهران نی نی سایت

کرانیوتومی

کرانیوتومی جراحی انتخابی برای بسیاری از مسائل مختلف مغز، به ویژه سرطان و سایر رشدها است. پس از بریدن جمجمه، جراح مغز و اعصاب می تواند انواع روش های مغزی مانند ترمیم رگ های خونی آسیب دیده یا برداشتن ضایعات مضر را انجام دهد.

تحریک عمیق مغز

تحریک عمیق مغز شامل قرار دادن الکترودهایی در امتداد مغز برای تحریک مناطق خاص است. یک فرد همچنین یک ژنراتور پالس روی سینه خود خواهد داشت.

رفع فشار حفره خلفی

این روش شامل عمل بر روی مخچه یا ساقه مغز است. معمولا نیاز به ایجاد برش در پشت سر دارد و می تواند فشار روی مغز را کاهش دهد.

ترومبکتومی

ترومبکتومی جراحی برای از بین بردن لخته ها یا انسداد در رگ های خونی داخل یا اطراف مغز است. معمولا نیازی به برداشتن بخشی از جمجمه نیست. در عوض، جراح مغز و اعصاب یک لوله را از طریق یک رگ خونی و به داخل ورید یا شریان مورد نظر می گذراند. ممکن است فرد پس از سکته به این روش نیاز داشته باشد.

نورواندوسکوپی

نورواندوسکوپی به معنای استفاده از آندوسکوپ برای انجام جراحی است. این یک نوع روش کم تهاجمی است که در آن جراح مغز یک دوربین بلند را از بینی عبور می دهد. جراحان اغلب از آن برای برداشتن تومورهای غده هیپوفیز که درست پشت بینی است استفاده می کنند.

خطرات جراحی مغز

خطرات همراه با جراحی مغز بسته به نوع جراحی فرد متفاوت است. به طور کلی، آنها شامل:

• خون ریزی بیش از حد
  • آسیب به مغز
  • سکته
  • کما
  • عوارض مرتبط با بیهوشی، مانند مشکلات تنفسی
  • افراد ممکن است در اثر جراحی مغز فوت کنند.

از یک متخصص مغز و اعصاب در مورد احتمال بروز عوارض جانبی مختلف و اینکه آیا فرد می تواند کاری برای کاهش خطرات احتمالی قبل از انجام عمل جراحی مغز انجام دهد، سوال کنید.

بیشتر بخوانید: ارزیابی انواع رایج سردرد در کلینیک فوق تخصصی سردرد در تهران

آماده شدن برای جراحی مغز

قبل از جراحی با پزشک مشورت شود که فرد برای جراحی آماده و مناسب است. معمولاً شامل آزمایش هایی برای اندازه گیری سلامت عمومی فرد است. قبل از جراحی، جراح مغز و اعصاب به افراد موارد زیر توصیه می کند:

• از کدام داروها هنوز می توانند استفاده کنند یا باید از آنها اجتناب کنند
  • آیا باید سیگار را ترک کرد.
  • مدت ماندن در بیمارستان
  • حمایت مداوم از اعضای خانواده در خانه
  • تراشیدن سر

اقدامات قبل از جراحی مغز

قبل از جراحی، افراد باید موارد زیر را رعایت کنند:

• از خوردن و نوشیدن شب قبل خودداری کنید
  • تبدیل به لباس بیمارستان
  • آماده سازی برای جراحی، مانند شستن مو با صابون مخصوص
  • با بیهوشی بخوابند

در طول جراحی مغز چه انتظاری داریم

روش های جراحی بسته به نوع جراحی مغز بسیار متفاوت است. برخی از جراحی ها ممکن است به سوراخی در جمجمه نیاز داشته باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است نه. در بیشتر موارد، فرد در حین جراحی خواب خواهد بود. متخصص بیهوشی دارو را از طریق ورید تجویز می کند تا به فرد کمک کند آرام شود و بخوابد. فرد هیچ خاطره ای از عمل جراحی نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: بهترین متخصص مغز و اعصاب (نورولوژیست)

جراحی مغز بیدار

در برخی موارد، به‌ویژه اگر جراح مغز و اعصاب در حال عمل بر روی مناطقی از مغز باشد که بر گفتار یا ارتباطات تأثیر می‌گذارد، ممکن است لازم باشد فرد در حین جراحی بیدار باشد. متخصص بیهوشی داروهای بی حس کننده تجویز می کند. در طول جراحی، فرد موارد زیر را تجربه کند:

• شنیدن صداهایی مانند سوراخ کردن
  • احساس فشار روی سر
  • تعامل با جراح

مغز گیرنده های درد ندارد. بنابراین حتی اگر فردی در حین جراحی بیدار باشد، دردی در مغز احساس نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید: متخصص مغز و اعصاب خوب در تهران

بعد از جراحی مغز چه انتظاری داریم

افراد معمولاً باید برای نظارت پس از جراحی مغز در بیمارستان بمانند. مدت اقامت، معمولا 3 تا 10 روز، می تواند متفاوت باشد. به طور معمول، یک جراح مغز و اعصاب به طور منظم فردی را که به تازگی جراحی مغز انجام داده است، تحت نظر می گیرد. بلافاصله پس از جراحی، افراد ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:

• ضعف
  • فشار در محل برش، در صورت وجود
  • گیجی
  • مشکلات گفتاری

پس از جراحی، فرد با جراح مغز و اعصاب خود و احتمالا با سایر متخصصان جراحی ملاقات خواهد کرد. آنها نظری در مورد بهبودی فرد توصیه می کنند. در بیشتر موارد، ممکن است فرد نیاز به توانبخشی و مراقبت داشته باشد تا بتواند کارهای روزمره مانند راه رفتن را انجام دهد.

بهبودی بعد از جراحی مغز

هیچ زمان یا روند بهبودی مشخصی برای همه جراحی های مغز وجود ندارد. در بسیاری از موارد، فرد باید چندین هفته قبل از رانندگی و انجام سایر فعالیت های پیچیده صبر کند. ممکن است فرد در طول دوره بهبودی نیاز به مراقبت مداوم داشته باشد. شامل موارد زیر است:

• فیزیوتراپی
  • گفتار درمانی
  • قرار ملاقات های مکرر با متخصص مغز و اعصاب
  • نظارت مداوم برای ارزیابی تومورهای مغزی

برخی از عوامل موثر بر بهبودی عبارتند از:

انواع جراحی: بهبودی معمولا به نوع جراحی بستگی دارد. به عنوان مثال، بیوپسی مغز تقریبا به زمان بهبودی نیاز ندارد، در حالی که بهبودی کرانیوتومی معمولا 1 تا 2 ماه یا بیشتر طول می کشد.

وضعیت سلامت عمومی فرد: شرایط پزشکی زمینه ای که نیاز به جراحی دارد بر بهبودی تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، یک فردی که سکته کرده ممکن است نیاز به بهبودی هم پس از جراحی و هم از خود سکته داشته باشد.

عوارض جراحی: اگر فرد دچار عوارض جراحی مانند خونریزی یا عفونت شود، ممکن است به زمان بیشتری برای بهبودی نیاز داشته باشد.

جراحی برای تومورهای مغزی

جراحی یکی از درمان های اصلی تومورهای مغز و نخاع است. ممکن است یک عمل جراحی انجام دهید:

• کل تومور را بردارید و آن را درمان کنید.
  • بخشی از تومور را بردارید تا رشد آن کند شود و به علائم کمک کنید.
  • تخلیه تجمع مایع روی مغز (هیدروسفالی).
  • کمک به انجام درمان های دیگر مانند شیمی درمانی.
  • کمک به تشخیص تومور مغزی.