تفاوت نوروفیدبک و بیوفیدبک

تفاوت نوروفیدبک و بیوفیدبک : به راحتی می توان در مورد تفاوت بین نوروفیدبک و بیوفیدبک گیج شد. برخی از افراد حتی ممکن است فکر کنند که این اصطلاحات می توانند به جای یکدیگر استفاده شوند. با این حال، این دو روش درمانی در واقع کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند. امروز ما یک مقایسه عمیق بین نوروفیدبک در مقابل بیوفیدبک انجام خواهیم داد تا بتوانید درک روشنی از هر گزینه درمانی داشته باشید.

بیوفیدبک در مقابل نوروفیدبک: تفاوت چیست؟

بدون استفاده از داروها، روش‌های درمانی غیرتهاجمی مانند بیوفیدبک و نوروفیدبک (EEG-biofeedback) می‌توانند برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها استفاده شوند.

اما تفاوت نوروفیدبک و بیوفیدبک چگونه از یکدیگر متفاوت هستند؟

به طور خلاصه، نوروفیدبک زیرمجموعه ای از بیوفیدبک است که بازخورد فوری در مورد فعالیت مغز ارائه می دهد.

از سوی دیگر، بیوفیدبک شامل طیف وسیعی از درمان‌ها است که برای کمک به بیماران در استفاده از پیوند ذهن و بدن برای دستیابی به یک حالت آرامش عمیق طراحی شده‌اند. هنگامی که در این شرایط قرار می گیرند، بیماران می توانند یاد بگیرند که واکنش های خودکار بدن خود را به استرس تنظیم کنند، که می تواند علائم طیف گسترده ای از بیماری ها و شرایط، از جمله استرس/اضطراب، افسردگی، PTSD، سندرم روده تحریک پذیر و سایر شرایط را کاهش دهد.

در هر دو مورد، هدف توانمندسازی بیمار برای تسکین علائم و دستیابی به تسکین طولانی مدت بدون استفاده از داروهای تجویزی است.

در طول 40 سال گذشته، موسسه Drake در استفاده از درمان‌های بیوفیدبک و نوروفیدبک پیشگام بوده و راه‌های جدیدی برای استفاده از این روش‌های درمانی برای بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به انواع اختلالات و بیماری‌های ناتوان‌کننده پیدا کرده است.

بیوفیدبک چیست؟

آموزش بیوفیدبک یک پروتکل درمانی غیر تهاجمی و غیردارویی است که برای کمک به بیماران در دستیابی به تسکین علائم اختلالات مرتبط با استرس طراحی شده است.

با استفاده از ارتباط ذهن و بدن، بیماران می توانند واکنش های غیرارادی بدن خود را به استرس کنترل کنند، از جمله:

• جریان خون به اندام ها
  • فشار خون
  • ضربان قلب
  • تنش عضلانی
  • درک درد
  • فعالیت غدد عرق

علاوه بر این، درمان بیوفیدبک می تواند علائم منفی بسیاری از اختلالات مرتبط با استرس را کاهش دهد، از جمله:

• اضطراب فراگیر
  • PTSD
  • اسپاسم عضلانی/تنش عضلانی
  • سندرم روده تحریک‌پذیر
  • تپش قلب
  • اعتیاد / هوس

بیوفیدبک چگونه کار می کند؟

در طول بیوفیدبک هیچ محرک خارجی به بدن اعمال نمی شود و هیچ دارویی نیز داده نمی شود.

در عوض، حسگرهایی روی بدن بیمار قرار می گیرند تا فرآیندهای غیرقابل کنترلی از جمله دمای دست، ضربان نبض، تنش عضلانی و فعالیت غدد عرق انگشت را ثبت کنند. بسیاری از مردم بر این باورند که اینها فعالیت های فیزیولوژیکی غیرقابل کنترلی هستند که توسط سیستم عصبی خودمختار (ANS) که آنها را کنترل می کند، کنترل می شوند.

با این حال، با اندازه‌گیری بی‌درنگ این عملکردها، متخصصان پزشکی Drake می‌توانند به بیماران کمک کنند تا یاد بگیرند که چگونه بر فعالیت‌های غیرارادی تأثیر بگذارند تا خودتنظیمی را تقویت کنند و به تسکین علائم دست یابند.

به عنوان مثال، با نظارت بر فعالیت غدد عرق در نوک انگشتان، بیماران می توانند یاد بگیرند که چگونه استرس بر بدن آنها تأثیر می گذارد و با تمرین کافی، می توانند یاد بگیرند که چطور از تأثیر منفی استرس بر بدن خود جلوگیری کنند.

انواع بیوفیدبک

بیماران می توانند کنترل فعالیت های غیرارادی بدن خود را با انجام انواع درمان های بیوفیدبک از جمله:

بیوفیدبک امواج مغزی ( Brain Wave Biofeedback )

فعالیت مغز در زمان واقعی از طریق بیوفیدبک EEG اندازه گیری می شود که گاهی اوقات به آن نوروفیدبک می گویند. بیماران می توانند یاد بگیرند که الگوهای امواج مغزی نامنظم را با بیوفیدبک EEG مدیریت کنند، که می تواند به کاهش علائم اختلالات اضطرابی، حملات پانیک، غمگینی و بی خوابی کمک کند. بعداً در این مورد به عمق بیشتری خواهیم پرداخت.

بیوفیدبک ضربان قلب ( Heart Rate Biofeedback )

نشان داده شده است که نظارت بر ضربان قلب در طول درمان بیوفیدبک می تواند به بهبود فشار خون و سلامت قلب کمک کند. تغییرپذیری ضربان قلب یکی از اندازه گیری هایی است که می تواند نشان دهد که سیستم عصبی خودمختار در لحظه آزمایش چقدر متعادل است. آموزش تغییرات ضربان قلب همچنین می تواند استحکام عمومی ANS را افزایش دهد و در نتیجه مقاومت بیشتری در برابر بیماری های مرتبط با استرس، افسردگی، آسم و فشار خون بالا ایجاد کند.

تنش عضلانی ( Muscle Tension )

زمانی که واقعاً مضطرب یا استرس دارید، ممکن است ماهیچه‌هایتان، به‌ویژه صورتتان، بسیار منقبض شوند. درمان بیوفیدبک می تواند با کار بر روی عضلات منقبض صورت به کاهش علائم استرس کمک کند. این همچنین می تواند فشار خون بالا، سردردهای ناشی از تنش، مشکلات خواب، دندان قروچه و درد فیزیکی را کاهش دهد. آموزش دادن به کودکان چگونه با بیوفیدبک، عضلات صورت خود را شل کنند، می تواند به درمان آسم آنها کمک کند.

پاسخ گالوانیکی پوست ( Galvanic Skin Response )

هنگامی که ما احساسات را احساس می کنیم، غدد عرق در نوک انگشتان ما مقداری مایعات را آزاد می کنند. این واکنش پوست گالوانیکی نامیده می شود. درمان بیوفیدبک با پاسخ پوست می تواند به بیماران کمک کند استرس را تشخیص دهند و آن را در زندگی خود کاهش دهند. تحقیقات نشان داده است که آموزش افراد برای کنترل پاسخ بدن به استرس با استفاده از بیوفیدبک، به ویژه با اندازه گیری عرق روی پوست، می تواند برای کسانی که سطوح بالایی از استرس و اضطراب را تجربه می کنند مفید باشد.

دمای دست ( Hand Temperature )

سیستم عصبی سمپاتیک مسئول واکنش مبارزه یا فرار بدن ما است. این بخشی از سیستم عصبی خودکار بدن است. هنگامی که شما در خطر هستید، بدن شما خون بیشتری را به ماهیچه های شما می فرستد تا به شما کمک کند سریعتر بدوید، اما خون کمتری به بازوها و پاهای شما می رود.

وقتی در محل کار نسبت به چیزی عصبی یا استرس دارید، بدن شما ممکن است با فعال کردن پاسخ «جنگ یا گریز» واکنش نشان دهد که می‌تواند باعث شود دست‌های شما سرد شوند زیرا خون شما از آنها دور می‌شود. این باعث سرد شدن دستان شما می شود. بیوفیدبک درمانی به افراد کمک می کند تا نحوه واکنش بدنشان به استرس را بیاموزند. سپس می توانند یاد بگیرند که چگونه واکنش بدن خود را کنترل کنند، مثلاً دمای دست خود را بالا ببرند تا کمتر احساس اضطراب کنند.

بیوفیدبک می تواند به چه مشکلات پزشکی کمک کند؟

بیوفیدبک درمانی به درمان بسیاری از بیماری ها و علائم کمک می کند، که عمدتاً مربوط به استرس و اضطراب است. برخی از مشکلاتی که می توان با بیوفیدبک به آنها کمک کرد عبارتند از:

• اعتیاد
  • اضطراب یا استرس
  • آسم
  • اختلال کمبود توجه/بیش فعالی (ADHD)
  • عوارض جانبی شیمی درمانی
  • درد مزمن
  • فیبرومیالژیا
  • سندرم روده تحریک‌پذیر
  • موارد وحشت زدگی
  • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
  • بیماری رینود
  • صدای زنگ در گوش (وزوز گوش)
  • اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)

نوروفیدبک چیست؟

نوروفیدبک مانند بیوفیدبک برای مغز است و گاهی اوقات EEG-Biofeedback نامیده می شود. نوروفیدبک نوعی بیوفیدبک است که بر خلاف انواع دیگر که به ضربان قلب و دمای دست نگاه می کنند، به فعالیت مغز شما نگاه می کند.

مغز بسیار پیچیده است، بنابراین افراد معمولاً از بیوفیدبک برای درمان آن استفاده نمی کنند. با این حال، روش درمان آن همچنان یکسان است. نوروفیدبک روشی ایمن و ملایم برای درمان مغز و بدن بدون استفاده از دارو یا هر نوع تحریکی است. مانند بیوفیدبک عمل می کند.

در جایی که در درمان بیوفیدبک از حسگرهایی که روی بدن قرار می‌گیرند برای نظارت بر مواردی مانند ضربان قلب و دمای دست استفاده می‌شود، درمان نوروفیدبک از حسگرهایی استفاده می‌کند که روی سر قرار می‌گیرند تا فعالیت مغز را بررسی کنند. وقتی صحبت از بیوفیدبک در مقابل نوروفیدبک می شود، درمان مناسب واقعاً فقط به نیازهای فردی بیمار بستگی دارد.

نوروفیدبک برای چه مواردی استفاده می شود؟

در طول درمان نوروفیدبک، پزشک متخصص از حسگرهایی برای تماشای امواج مغزی بیمار هنگام وقوع استفاده میکند.

مغز چهار نوع موج مختلف می سازد که فرکانس های متفاوتی دارند و هر کدام در طول انواع مختلف تفکر رایج ترند.

• امواج دلتا کندترین فرکانس هستند و معمولاً زمانی رخ می دهند که ما در عمیق ترین خواب خود هستیم.
  • امواج مغزی تتا فرکانس سریع‌تری نسبت به امواج دلتا دارند، اما همچنان بسیار آهسته هستند و معمولاً زمانی که خواب‌آلود، خیال‌پردازی می‌کنیم یا اجازه می‌دهیم ذهنمان سرگردان شود، به تعداد بیشتری وجود دارند.
  • امواج آلفا نوعی امواج مغزی هستند که نشان می‌دهند فردی آرام است، اما همچنان هوشیار است. آنها به آرامی حرکت می کنند و نشان می دهند که فرد آرام و پرانرژی است.
  • امواج مغزی بتا زمانی اتفاق می افتد که مغز شما در حال حل مشکلات و انجام کارهای خارج از بدن شما است. آنها سریعترین نوع امواج مغزی هستند.
  • امواج مغزی بتا، با این حال، می تواند منجر به اضطراب شود.

مغزی که امواج با فرکانس پایین بیش از حد تولید می کند یا امواج فرکانس بالا به اندازه کافی تولید نمی کند، نمی تواند با ظرفیت ایده آل کار کند، اما با استفاده از نوروفیدبک برای نظارت بر امواج مغزی خود، بیماران می توانند یاد بگیرند که الگوهای سالم تر و سازنده تری از فعالیت امواج مغزی تولید کنند.

در واقع، از طریق نوروفیدبک، بیماران می توانند یاد بگیرند که الگوهای انطباقی بیشتری از فعالیت مغز ایجاد کنند تا احساسات، توجه و رفتار خود را بهتر کنترل کنند.

برای نشان دادن، یک درمان در موسسه دریک شامل تبدیل امواج مغزی بیمار به یک نمایش بصری – یک ماشین متحرک – است که می تواند از طریق الگوهای تمرکز بیمار کنترل شود.

از آنجایی که بیمار می‌تواند با ایجاد امواج مغزی مناسب به الگوی تمرکز بهینه برسد، خودرو در مسیر مناسب می‌ماند و صدای شنوایی ایجاد می‌شود.

این به بیمار کمک می کند تا وضعیت مغز خود را تشخیص دهد و یاد بگیرد که چگونه آن را کنترل کند تا علائم استرس، افسردگی، ADHD و سایر مسائل را کاهش دهد.

از طریق تمرین، بیماران می توانند این مهارت را در طول زندگی خود ادغام کنند، حتی بدون کمک یک دستگاه نوروفیدبک.

نوروفیدبک برای چه مواردی استفاده می شود؟

هدف درمان نوروفیدبک شکستن شکاف ذهن و بدن و توانمندسازی بیماران برای تولید الگوهای امواج مغزی مؤثرتر، با استفاده از امواج مغزی صحیح است که برای تمرکز، سازماندهی، پیگیری، تنظیم هیجانی و عملکردهای یادگیری اساسی ضروری است.

این نوع کنترل امواج مغزی می تواند به چندین شرایط کمک کند، از جمله:

• ADD/ADHD
  • اختلال طیف اوتیسم
  • اضطراب و استرس
  • حافظه
  • PTSD
  • بیخوابی

مقایسه بیوفیدبک و نوروفیدبک با مصرف دارو برای درمان چگونه است؟

نوروفیدبک درمانی است که ضرری ندارد و می تواند به افرادی که شرایطی دارند که کنترل آن با دارو سخت است کمک کند. برخی از داروها می توانند احساس بدی در افراد ایجاد کنند یا خوب کار نکنند، اما نوروفیدبک ممکن است بتواند کمک کند.

علاوه بر این، داروها اغلب تنها تسکین کوتاه مدتی را برای بیماری های شناسایی شده ارائه می دهند. اگر مصرف دارو را قطع کنید، ممکن است بیماری شما عود کند.

بیوفیدبک و نوروفیدبک بهتر از دارو هستند زیرا عوارض جانبی زیادی ندارند. آنها همچنین می توانند با آموزش نحوه کنترل امواج مغزی و کاهش علائم به افراد در درازمدت بهتر شوند.

آموزش نوروفیدبک راهی برای آموزش مغز شما برای قوی تر شدن و عملکرد بهتر است. این به مغز شما کمک می کند تا ارتباطات قوی تری برقرار کند تا بتوانید کنترل بهتری بر افکار و اعمال خود داشته باشید، که می تواند مدت طولانی ادامه داشته باشد. اگر بیمار به تمرین آنچه در درمان آموخته است ادامه دهد، می‌تواند بدون دارو مسئولیت سلامت جسمی و روانی خود را بر عهده بگیرد.

چگونه کلینیک ویستان از بیوفیدبک و نوروفیدبک استفاده می کند؟

بیش از چندین سال است که کلینیک نوار عصب و عضله ویستان بیوفیدبک و نوروفیدبک درمانی را به عنوان یک درمان موثر برای اختلالات مختلف مرتبط با استرس و اضطراب تنظیم کرده است. این پروتکل‌های درمانی پیشرفته باعث تسکین علائم می‌شوند و در برخی موارد، علائم به هیچ وجه عود نمی‌کنند.

کلینیک نوار عصب و عضله به بیماران اجازه می دهد تا بهبودی خود را از طریق بیوفیدبک و آموزش نوروفیدبک تسهیل کنند. اگر به درمان بیوفیدبک در مقابل درمان نوروفیدبک فکر می کنید، کلینیک نوار عصب و عضله ویستان می تواند به شما در انتخاب پروتکل درمانی کمک کند که کیفیت زندگی شما را به حداکثر برساند.