سکته مغزی : هر آنچه باید در موردش بدانید

شناخت علائم سکته مغزی و جستجوی سریع درمان می تواند به نتیجه بهتری منجر شود. علائم ممکن است بدون هشدار ظاهر شوند و ممکن است شامل افتادگی صورت، ضعف یا فلج و تکلم باشد.

سکته مغزی

سکته مغزی چیست؟

سکته مغزی، زمانی رخ می دهد که جریان خون در بخشی از مغز شما مشکل داشته باشد، همتای مغزی حمله قلبی است. اگر مغز شما خونریزی داشته باشد یا اگر عروق خونی مسدود شده باشد، ممکن است این اتفاق بیفتد. سکته مغزی یک اورژانس پزشکی جدی است که باید فوراً درمان شود تا از مرگ یا آسیب شدید جلوگیری شود.

سه نوع اصلی سکته مغزی وجود دارد:

یک لخته خون در یک حمله ایسکمیک گذرا (TIA) نقش دارد که معمولاً خود به خود معکوس می شود.

انسداد شریانی که توسط یک لخته یا پلاک ایجاد می شود، چیزی است که سبب ایسکمیک می شود. علائم و مشکلات سکته مغزی ایسکمیک ممکن است برای همیشه باقی بمانند یا بیشتر از علائم TIA باقی بمانند.

یک رگ خونی که می ترکد یا به مغز نشت می کند عامل سکته مغزی هموراژیک است.

علل سکته مغزی خفیف

عوامل خطر عبارتند از:

• سابقه خانوادگی: برخی از اعضای خانواده شما سابقه سکته مغزی خفیف دارند، شما در معرض خطر بیشتری خواهید بود.
  • سن: افراد مسن، به ویژه افراد بالای 55 سال، بیشتر در معرض ابتلا به کم خونی گذرا هستند.
  • جنسیت: مردان بیشتر از زنان در معرض سکته مغزی خفیف هستند. با این حال، بیش از نیمی از مرگ و میرهای خفیف ناشی از سکته در زنان است. سکته در گذشته: افرادی که سکته قبلی داشته اند حدود 10 برابر بیشتر احتمال دارد که عود کنند.
  • بیماری سلولی داسی شکل: کم خونی داسی شکل نام دیگری برای بیماری سلول داسی شکل است. اکسیژن بسیار کمی توسط گلبول های داسی شکل حمل می شود. این سلول همچنین تمایل به قرار گرفتن در دیواره شریان را دارد. با این کار خون رسانی به مغز مختل خواهد شد.

فشار خون بالا یکی از شایع ترین علل سکته های کوچک است. فشار خون بالا نیز علت واقعی سکته مغزی است، بنابراین یک حمله ایسکمیک گذرا نشانه یک وضعیت جدی تر در آینده است. کنترل خوب فشار خون در پیشگیری از حمله ایسکمیک گذرا و سکته مغزی در آینده مهم است.

تشخیص سکته مغزی خفیف

از آنجایی که تشخیص علائم خفیف اغلب دشوار است، این بیماری اغلب از طریق تشخیص دقیق تشخیص داده می شود.

روش های تشخیص سکته گذرا عبارتند از:

• آزمایش خون: برای کمک به تشخیص دیس لیپیدمی و خطر تصلب شرایین و سکته. الکتروکاردیوگرام: ممکن است در موارد فیبریلاسیون دهلیزی یا برخی از آریتمی های دیگر استفاده شود.
  • ·       اکوکاردیوگرافی: برای تشخیص ضایعات دریچه ای و علائم اختلال عملکرد قلب، … سونوگرافی شریان های کاروتید و بازال-مهره ای: کمک به شناسایی ضایعات شریان های لایه داخلی، آترواسکلروز، …
  • سونوگرافی داپلر جمجمه: کمک به ارزیابی گردش خون در مغز و شریان های مغزی. توموگرافی کامپیوتری یا
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی: به رد برخی بیماری‌های مرتبط، به ویژه تومورهای مغزی یا تروما، کمک می‌کند. بسته به علت بیماری و وسعت وضعیت پزشکی، پزشکان می توانند یک رژیم درمانی مناسب از جمله:

برخی از داروها برای تثبیت بیماری زمینه ای مانند فشار خون، دیابت، چربی خون، جلوگیری از ترومبوز، … برای کمک به درمان کم خونی برای تغذیه مغز. سبک زندگی و رژیم غذایی سالم را حفظ کنید، سیگار را ترک کنید، وزن خود را کاهش دهید و مصرف غذاهای پرچرب را محدود کنید.

اگر لومن بیش از 70 درصد باریک شود، اقدامات مداخله ای به صورت موردی مورد نیاز است. به طور خلاصه، سکته به عنوان سکته کوتاه یا حمله ایسکمیک گذرا نیز شناخته می شود.

این وضعیتی است که در آن جریان خون به مغز برای مدت کوتاهی متوقف می شود. شناخت علائم سکته مغزی خفیف به شما در جلوگیری از عوارض خطرناک کمک می کند. بنابراین با مشاهده علائم خفیف سکته مغزی مانند فشار خون بالا، از دست دادن موقت حافظه، تغییر حواس، سرگیجه و غیره، لازم است سریعاً به مرکز درمانی مراجعه کنید تا توسط پزشک معاینه شوید.

زندگی پس از سکته مغزی

زندگی ممکن است در هفته ها و ماه های پس از سکته دلهره آور باشد. برخی افراد سریعتر بهبود می یابند. با این حال، برخی دیگر ممکن است ماهها تا سالها به توانبخشی نیاز داشته باشند.

برخی از اثرات باقیمانده سکته مغزی که ممکن است بیماران داشته باشند عبارتند از:

• مشکل در حافظه، تفکر، آگاهی، توجه، یادگیری و قضاوت
  • مشکل در صحبت کردن یا درک گفتار
  • مشکل در کنترل یا ابراز احساسات
  • مشکلات کنترل مثانه و روده
  • فلج، ضعف یا بی حسی (یا هر سه) در یک طرف
  • درد اندام به خصوص در دست یا پا و به خصوص در هوای سرد
  • مشکل در جویدن یا بلعیدن
  • افسردگی و اضطراب

توانبخشی می‌تواند به قربانیان سکته کمک کند تا قدرت خود را بازیابند و به آن‌ها کمک می‌کند تا در انجام کارهای روزمره اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند.

بیشتر بخوانید: چه موقع به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنیم

بهترین متخصص مغز و اعصاب (نورولوژیست)

پروفسور مغز و اعصاب

متخصص مغز و اعصاب خوب در تهران

سکته زمانی اتفاق می افتد که جریان خون غنی از اکسیژن به مغز توسط لخته یا خونریزی رگ مسدود می شود. پیش آگهی پس از سکته مغزی و امید به زندگی به عوامل مختلفی از جمله نوع سکته مغزی، شدت آن، سن فرد و سلامت کلی او بستگی دارد. بازماندگان سکته مغزی نیز در معرض خطر ابتلا به سکته مغزی دیگر در سال های بعد هستند.

سکته مغزی یک رویداد ترسناک و چالش برانگیز زندگی است. کنار آمدن با اثرات درازمدت ممکن است گاهی اوقات طاقت فرسا یا دلسرد کننده به نظر برسد. بدانید که متخصصان مراقبت های بهداشتی، درمان ها و منابعی در دسترس هستند که می توانند کمک کنند.

با ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی خود برای مدیریت علائم، یادگیری مجدد مهارت ها و یافتن راه هایی برای انطباق با شرایط جدید خود کار کنید. ممکن است برای شما مفید باشد که یک شبکه پشتیبانی جمع آوری کنید که مبارزات بهبود سکته شما را درک کند.

سوالات متداول در رابطه با سکته مغزی

آیا می توانید از سکته مغزی بمیرید؟

آره. هر ساله در ایالات متحده حدود 795000 نفر دچار سکته می شوند که از این تعداد 137000 نفر می میرند. همچنین 185000 نفری که از سکته مغزی جان سالم به در می برند، ظرف پنج سال دیگر دچار سکته مغزی می شوند.

آیا می توانید از سکته جلوگیری کنید؟

سکته مغزی با انتخاب سبک زندگی سالم قابل پیشگیری است، از جمله:

• خوردن یک رژیم غذایی سالم
  • حفظ وزن سالم
  • فعالیت بدنی
  • سیگار نکشیدن
  • مصرف کم یا بدون الکل

آیا گرمازدگی همان سکته مغزی است؟

خیر گرمازدگی بیماری است که زمانی رخ می دهد که دمای بدن به سرعت بالا می رود و بدن قادر به کنترل دمای خود نیست. در طول گرمازدگی، مکانیسم تعریق بدن از کار می افتد و قادر به خنک کردن خود نیست.

چه ارتباطی بین فشار خون بالا و سکته وجود دارد؟

اکثر افرادی که برای اولین بار دچار سکته می شوند، فشار خون بالا (فشار خون) نیز دارند. فشار خون بالا به رگ های خونی در بدن و مغز آسیب می رساند و احتمال گرفتگی یا ترکیدن آنها را افزایش می دهد. مدیریت فشار خون یک راه ضروری برای کمک به جلوگیری از خطر سکته مغزی است.