سندرم پای بی­قرار پس از سکته مغزی: علل، علائم و درمان در مراکز نوار عصب و عضله در جنوب تهران

غده های قاعده ای و سندرم پای بی­قرار پس از سکته مغزی

سندرم پای بی قرار پس از سکته مغزی می تواند منجر به بی خوابی شود و کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین، درمان اغلب برای بسیاری از بیماران مطلوب است. اما شما درمان را از کجا شروع می کنید؟

شما در شرف آشنایی با علل، علائم و درمان سندرم پای بی قرار پس از سکته هستید. بیایید عمیق تر بررسی کنیم.

سندرم پای بی­قرار پس از سکته ی مغزی چیست؟

کلاسیک‌ترین علامت سندرم پای بی‌قرار پس از سکته، تمایل شدید به حرکت دادن پاها است، همانطور که از نامش پیداست.

سندرم پای بیقرار (RLS) که به عنوان بیماری ویلیس-اکبوم نیز شناخته می‌شود، می‌تواند باعث ایجاد احساسات ناخوشایند در پاهای شما شود که باعث می‌شود بخواهید آن‌ها را حرکت دهید.

این ممکن است منجر به شب‌های بی‌خوابی شود که گلوله برف به سایر اثرات ثانویه سکته مغزی مانند خواب‌آلودگی در طول روز و خستگی مزمن منجر شود.

علت RLS در بیشتر موارد ناشناخته است. طبق گفته مؤسسه ملی اختلالات عصبی، به طور شگفت انگیزی، RLS بدون توجه به تشخیص سکته مغزی، حدود 10٪ از آمریکایی ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

اگرچه ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد، اما RLS اغلب در میانسالی یا بعد از آن با شدت بیشتری تجربه می شود. علاوه بر این، زنان دو برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به RLS هستند.

بیشتر بخوانید :

غده های قاعده ای و سندرم پای بی­قرار پس از سکته مغزی

در حالی که علت سندرم پای بی قرار یک راز است، بسیاری از مطالعات نشان می دهد که علائم مرتبط با RLS در عرض چند روز پس از سکته ظاهر می شود.

تحقیقات جدیدتر همچنین به بررسی رابطه بین RLS و سکته مغزی می پردازد که در آن آسیب به گانگلیون های پایه ممکن است مسئول علائم مرتبط با RLS باشد.

عقده های قاعده ای مجموعه ای از نورون ها هستند که در اعماق قشر مغز قرار دارند. این نقش اساسی در کمک به مغز در انتخاب عضلات برای حرکت دارد.

تعادل بین عضلات آگونیست (عضلاتی که حرکت را آغاز می­کنند) و عضلات آنتاگونیست (عضلاتی که حرکت را مهار می­کنند) را تنظیم می­کند.

اگر سکته به بخشی از عقده های قاعده ای آسیب برساند، توانایی آن در حفظ این تعادل مختل می شود و می تواند همزمان باعث حرکات متضاد عضلانی شود و در نتیجه حرکات کششی ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: چه موقع به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنیم

بهترین متخصص مغز و اعصاب (نورولوژیست)

پروفسور مغز و اعصاب

متخصص مغز و اعصاب خوب در تهران

سایر علل سندرم پای بی قرار پس از سکته مغزی

سندرم پای بیقرار و سکته مغزی عوامل خطر مشابهی مانند سیگار کشیدن، فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت و چاقی دارند.

چاقی می تواند باعث ایجاد اختلال در مسیرهای دوپامین در مغز شود که می تواند به علائم RLS نیز کمک کند.

سایر علل بالقوه RLS عبارتند از:

• کم خوابی
  • استعداد ژنتیکی
  • محرک های زیست محیطی
  • سطوح پایین آهن در مغز
  • داروهایی که برای درمان بیماری هایی مانند آلرژی مصرف می شوند
  • روان پریشی
  • مصرف کافئین یا الکل نیز می تواند باعث تحریک یا تشدید علائم شود.

سندرم پای بیقرار همچنین می تواند ناشی از بیماری دیگری مانند نوروپاتی محیطی، دیابت یا نارسایی کلیه باشد.

در این موارد، درمان شرایط اصلی ممکن است علائم RLS را برطرف کند.

علائم سندرم پای بی قرار

علائم رایج سندرم پای بیقرار عبارتند از:

میل به حرکت دادن پاها به خصوص هنگام نشستن یا دراز کشیدن در رختخواب

احساس غیر طبیعی پا (به عنوان مثال، گزگز، خزیدن یا کشیدن)

تشدید علائم در هنگام استراحت و بعداً در روز

در مورد سندرم پای بیقرار خفیف، این علائم ممکن است هر شب رخ ندهد و به اشتباه می تواند به بی قراری، اضطراب یا استرس نسبت داده شود.

موارد شدیدتر RLS می تواند لذت بردن و شرکت در ساده ترین فعالیت ها مانند نشستن طولانی مدت در هواپیما یا نشستن در فیلم را دشوار کند.

درمان سندرم پای بیقرار

چندین گزینه برای کمک به درمان علائم سندرم پای بیقرار پس از سکته وجود دارد.

به گفته موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته، بهترین راه برای درمان RLS، درمان علائم است.

حرکت دادن پاها یا راه رفتن در اطراف ممکن است تسکین موقتی ایجاد کند.

همچنین، در مورد یک بیماری زمینه‌ای، مانند کم خونی فقر آهن یا دیابت، درمان مناسب شرایط اولیه می‌تواند باعث تسکین این RLS شود.

سایر گزینه های درمانی عبارتند از:

تغییر سبک زندگی

• مصرف کافئین، الکل و تنباکو را کاهش یا حذف کنید
  • برای یک برنامه خواب منظم تلاش کنید
  • هر روز کمی ورزش کنید
  • در شب عضلات پای خود را ماساژ دهید یا کشش دهید
  • قبل از خواب در حمام آب گرم غوطه ور شوید
  • هنگام مشاهده علائم از پد گرم کننده یا کیسه یخ استفاده کنید
  • فعالیت هایی را ترتیب دهید که مستلزم نشستن طولانی مدت در اوایل روز به جای نامه نگاری هستند
  • به رژیم غذایی خود نگاهی بیندازید تا مطمئن شوید که ویتامین ها و مواد مغذی ضروری را به اندازه کافی دریافت می کنید
  • برای افزایش جذب آهن، گزینه های بیشتری را با ویتامین C در نظر بگیرید

مکمل

• اگر کمبود آهن دارید، مکمل های آهن ممکن است مفید باشند.
  • مکمل های منیزیم یا روغن منیزیم نشان داده اند که به بهبود سندرم پای بی قرار کمک می کنند
  • قبل از افزودن مکمل ها به رژیم غذایی خود، مهم است که با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

• عوامل دوپامینرژیک می توانند به کاهش حرکت در پاهای شما کمک کنند
  • مواد مخدر مانند مواد افیونی می تواند درد و احساس عجیب را کاهش دهد و به آرامش شما کمک کند
  • کمک های خواب و شل کننده های عضلانی مانند بنزودیازپین ها می توانند به آرامش و خواب بهتر کمک کنند

اگرچه هیچ درمانی برای سندرم پای بیقرار وجود ندارد، مدیریت علائم قطعا تسکین خواهد داد.

برای گزینه های درمانی، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید چه درمان و/یا داروهایی برای شما مناسب است!