نوار عصب و عضله اطفال (EMG) چیست؟

تشخیص در مشکلات مغز و اعصاب اطفال با روش های جدید مانند تصویربرداری رزونانس مغناطیسی و تجزیه و تحلیل ژنتیکی مولکولی به طور قابل توجهی بهبود یافته است. با این حال، تکنیک های تشخیصی استاندارد همچنان نقش مهمی ایفا می کنند. محققان ارزش تشخیصی الکترومیوگرافی (EMG) و مطالعات هدایت عصبی (NCS) را در یک مطالعه روی 498 بیمار کودک تجزیه و تحلیل کردند. الکترومیوگرافی و مطالعات هدایت عصبی روش های تشخیصی ارزشمندی در نورولوژی کودکان است. معاینات EMG و NCS و نوار عصب و عضله اطفال باید توسط یک متخصص مغز و اعصاب ماهر و دکتر مهسا موسوی انجام گردد.

نوار عصب و عضله اطفال (مطالعه هدایت عصبی و الکترومیوگرافی)

نوار عصب و عضله اطفال و مطالعه هدایت عصبی و EMG به پزشکان کمک می کند تا با اندازه گیری نحوه واکنش آنها به تحریک الکتریکی ارزیابی کنند که آیا عضلات و اعصاب کودک شما به درستی کار می کنند یا خیر.

مشکلات عصبی عضلانی از طریق معاینه فیزیکی یا آزمایش خون و نوار عصب و عضله اطفال توسط متخصص مغز و اعصاب شناسایی می گردد، اگر تشخیص پیچیده تر و دشوارتر باشد. مطالعه هدایت عصبی و EMG کمک کننده است.

یک متخصص مغز و اعصاب اطفال می تواند تشخیص دهد که آیا علائم کودک شما به دلیل آسیب عصبی است یا یک اختلال عصبی عضلانی. EMG به تشخیص سه نوع بیماری که با انقباض طبیعی ماهیچه ها تداخل دارند کمک می کند:

بیشتر بخوانید: بهترین متخصص مغز و اعصاب در ایران کیست؟

شایع ترین بیماری عصبی عضلانی در کودکان (دیستروفی عضلانی)

بیماری‌های اعصاب و ریشه‌های عصبی (دیستروفی عضلانی)، که می‌توانند در اثر آسیب عصبی یا آسیب مداوم عصبی ایجاد شوند با نوار عصب و عضله اطفال قابل بررسی و درمان است.

بیشتر بخوانید: پروفسور جراح ستون فقرات کیست

آزمایش هدایت عصبی و نوار عصب و عضله اطفال

نوار عصب و عضله اطفال (EMG) چیست؟

پزشک کودک شما مطمئن خواهد شد که کودک شما در طول نوار عصب و عضله اطفال تا حد امکان راحت است. کودک شما ممکن است احساس ایستایی کند و ممکن است در نقاط خاصی تکان بخورد.

متخصصان مغز و اعصاب کودکان در بیمارستان برای مقابله با چالش‌های سلامتی و آزمایش‌های پزشکی تخصص دارند. آنها در دسترس هستند تا به کودک کمک کنند برای این آزمایشات آماده شود و در طول آزمایش آرام بماند.

پزشک کودک شما برای نوار عصب و عضله اطفال الکترودهای مسطح بدون درد را در بالای پوست روی نواحی که ممکن است علائم ایجاد کنند می چسباند. الکترودها شبیه دکمه‌های کوچک هستند، اما دارای حسگرهایی هستند که اطلاعات مهمی را در مورد نحوه واکنش اعصاب به محرک‌ها ارسال می‌کنند.

بیشتر بخوانید: دکتر مهسا موسوی متخصص مغز و اعصاب یا فوق تخصص ریه 1 یا 2؟

پزشک از یک دستگاه کوچک برای تحریک عصب با الکترود استفاده می کند. درد ندارد، اما ممکن است مانند الکتریسیته ساکن احساس شود. ماهیچه ها ممکن است در برخی نقاط کمی منقبض شوند. سپس پزشک نحوه واکنش عصب را روی صفحه کامپیوتر مشاهده می کند.

پس از اینکه پزشک اطلاعات را بررسی کرد، در مورد نتایج و مرحله بعدی نوار عصب و عضله اطفال صحبت خواهد کرد.

نوار عصب و عضله اطفال چگونه است؟

تیم مراقبت از کودک شما مطمئن خواهد شد که کودک شما در طول این آزمایش تا حد امکان راحت است. پزشک یک سوزن بسیار نازک را به عضلاتی که نیاز به آزمایش دارند، یکی یکی وارد می‌کند تا به تعیین علت علائم کمک کند. سوزن دارای یک الکترود کوچک است که پاسخ ها را اندازه گیری می کند.

بیشتر بخوانید: عمل جراحی مغز با دکتر پنجه طلا جراح مغز و اعصاب

ممکن است زمانی که سوزن وارد می شود کمی ناراحتی ایجاد شود، اما از آنجایی که سوزن بسیار نازک است، نباید درد زیاد باشد.

پزشک ممکن است از کودک بخواهد که دست یا پای خود را خم کند تا عضله حرکت کند. در صفحه کامپیوتر، پزشک می‌تواند ببیند عضله در حالت استراحت و در حال حرکت چه می‌کند. ممکن است یک یا دو روز پس از آزمایش کمی کبودی یا درد در عضله وجود داشته باشد.

ارزیابی نتایج نوار عصب و عضله اطفال

پس از مشاهده نتایج، متخصص مغز و اعصاب ممکن است بخواهد آزمایش یا درمان دیگری را برای کشف مشکل و ارائه برنامه درمانی مناسب برای کمک به احساس بهتر انجام دهد.

اگر مورد غیرمنتظره ای کشف شود، پزشک در مورد نتایج، وضعیت شناسایی شده و همه بهترین گزینه های درمانی موجود با شما صحبت خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: سکته مغزی : هر آنچه باید در موردش بدانید

الکترومیوگرام (EMG) و نوار عصب و عضله اطفال برای تشخیص مشکلات ماهیچه های کودک انجام می شود. یک مطالعه سرعت هدایت عصبی (NCV) برای تشخیص مشکل یک عصب انجام می شود. EMG و NCV اغلب با هم انجام می شود تا مشخص شود که آیا کودک دارای اختلال عضلانی یا اختلال عصبی است. برای تشخیص بیماری های اعصاب و ماهیچه ها این متودها استفاده می شود.

نوار عصب و عضله اطفال فعالیت الکتریکی عضله را در حالت استراحت، کمی منقبض و کاملاً منقبض شده اندازه گیری می کند. یک یا چند سوزن کوچک از طریق پوست وارد عضله می شود. سپس فعالیت الکتریکی گرفته شده توسط سوزن ها بر روی مانیتوری نمایش داده می شود که فعالیت الکتریکی را به شکل امواج نشان می دهد.

بعد از نصب همه الکترودها از کودک خواسته شد عضله را سفت کند، با بلند یا خم کردن پا. اندازه و شکل موجی که این کار روی مانیتور ایجاد می کند، نشان می دهد که عضله چقدر به تحریک واکنش نشان می دهد. همانطور که عضله با شدت بیشتری منقبض می شود، فیبرهای عضلانی بیشتر و بیشتری فعال می شوند و امواج بیشتری تولید می کنند.

بیشتر بخوانید: چه موقع به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنیم

نوار عصب و عضله اطفال ممکن است برای شناسایی علت علائم عضلانی زیر باشد:

• ضعف
  • بدشکلی
  • اسپاستیسیتی
  • آتروفی
  • سفتی و سختی

یک نتیجه غیر طبیعی نوار عصب و عضله اطفال ممکن است نشانه یک اختلال عضلانی مانند دیستروفی عضلانی یا یک اختلال عصبی مانند پلی نوروپاتی حسی حرکتی یا مشکلات نخاع باشد.

در NCV، جریان های الکتریکی کوچکی به بازو یا پا منتقل می شود. میزان پاسخی که عصب دارد و سرعت جریان عبوری از عصب اندازه گیری می شود. NCV می‌تواند آسیب عصبی را تعیین کند و اغلب برای ارزیابی بیماری‌های عصبی عضلانی، مشکلات حرکتی، فشرده‌سازی یا آسیب عصبی، آسیب‌های ریشه عصبی و تحلیل ماهیچه‌ها استفاده می‌شود.

ده یا بیشتر وارد کردن سوزن ممکن است برای این آزمایش ها لازم باشد. ممکن است فرزند شما درد خفیفی را تجربه کند، اما تکنسین های ما در کمک به او در این فرآیند ماهر هستند. برخی از دردهای عضلانی ممکن است تا یک روز یا بیشتر پس از آزمایش باقی بماند.

آماده کردن اطفال برای آزمایش EMG یا NCV

نوار عصب و عضله اطفال (EMG) چیست؟

هنگام آماده کردن کودک برای EMG یا NCV موارد زیر رعایت گردد:

اطمینان حاصل کنید که کودک شما لباسی می پوشد.

از هیچ گونه لوسیون یا روغن روی پوست کودک خود استفاده نکنید.

مگر اینکه دستور دیگری داده شود، طبق معمول داروهای او را به کودک خود بدهید. فهرستی از تمام داروهایی (دوز و برنامه) که فرزندتان مصرف می کند را به آزمایشگاه بیاورید.

در روز EEG، کودک شما نباید هیچ نوشیدنی حاوی کافئین مانند نوشابه های کافئین دار، قهوه و چای بخورد.

الکترومیوگرافی (EMG) و مطالعات هدایت عصبی چیست

الکترومیوگرافی (EMG) و مطالعات هدایت عصبی فعالیت الکتریکی عضلات و اعصاب را مورد ارزیابی قرار می دهد. اعصاب سیگنال های الکتریکی ارسال می کنند تا عضلات شما به روش های خاصی واکنش نشان دهند. همانطور که عضلات شما واکنش نشان می دهند، آنها این سیگنال ها را منتشر می کنند، که سپس می توان اندازه گیری کرد.

یک تست EMG به سیگنال های الکتریکی که عضلات شما هنگام استراحت و زمانی که در حال استفاده هستند می پردازد. در هدایت عصبی سیگنال های الکتریکی به بدن منتقل می شود.

آزمایش‌های EMG و مطالعات هدایت عصبی هر دو می‌توانند به شما کمک کنند که آیا اختلالی در عضلات، اعصاب یا هر دو دارید. این آزمایش ها را می توان به صورت جداگانه انجام داد، اما معمولاً همزمان انجام می شوند.

EMG و مطالعات هدایت عصبی برای تشخیص اختلالات عضلانی و عصبی است. EMG تشخیص داده که عضلات به سیگنال عصبی درست پاسخ می دهند. هدایت عصبی آسیب یا بیماری عصبی را تشخیص می دهد. اگر آزمایش‌ EMG و مطالعات هدایت عصبی با هم برای کودک انجام گردد، به پزشک می تواند اختلال عضلانی یا مشکل عصبی را ارزیابی کند.

چرا به آزمایش EMG و مطالعه هدایت عصبی نیاز دارم

اگر علائم اختلال عضلانی یا عصبی را دارید ممکن است به این آزمایشات نیاز داشته باشید. این علائم عبارتند از:

• ضعف عضلانی
  • سوزن سوزن شدن یا بی حسی در بازوها، پاها، دست ها، پاها و/یا صورت
  • گرفتگی عضلات، اسپاسم و/یا پرش
  • فلج هر ماهیچه

در طول آزمایش EMG و مطالعه هدایت عصبی چه اتفاقی می افتد؟

برای آزمایش EMG:

روی یک میز یا تخت می‌نشینید یا دراز می‌کشید.

پزشک پوست روی عضله مورد آزمایش را تمیز می کند. یک الکترود سوزنی در عضله وارد می کند. الکترود سوزنی جریان الکتریکی ملایم وارد بدن می کند. شاید زمان ورود سوزن کمی کودک اذیت گردد.

دستگاه در زمانی که عضله شما در حال استراحت است، فعالیت عضلانی را ثبت می کند. سپس از کودک خواسته می شود که عضله را به آرامی و پیوسته سفت (انقباض) کنید. دستگاه فعالیت را ثبت می کند.

فعالیت الکتریکی ضبط شده و بر روی یک صفحه ویدئو نشان داده می شود. فعالیت به صورت خطوط مواج و سیخ دار نمایش داده می شود. همچنین ممکن است این فعالیت ضبط شده و به یک بلندگوی صوتی ارسال شود.

برای مطالعه هدایت عصبی:

روی یک میز یا تخت می‌نشینید یا دراز می‌کشید.

متخصص یک یا چند الکترود با چسب یا خمیر به اعصاب خاصی وصل خواهد کرد. الکترودهای محرک پالس الکتریکی کمی ارسال خواهند کرد.

پزشک انواع مختلفی از الکترودها را به ماهیچه یا ماهیچه هایی که توسط آن اعصاب کنترل می شوند وصل می کند. این الکترودها پاسخ به تحریک الکتریکی عصب را ثبت می کنند.

پزشک پالس کمی از الکترودهای محرک ارسال کرده تا عصب و عضله را تحریک کند.

این سبب سوزن سوزن شدن خفیف می شود. سپس پزشک پاسخ عضله به سیگنال را ثبت می کند. سرعت پاسخ را سرعت هدایت می نامند. اگر هر دو آزمایش را انجام می دهید، ابتدا مطالعه هدایت عصبی انجام می شود.

اقدامات قبل از نوار عصب و عضله اطفال

اگر کودک پیس میکر دارد به پزشک بگویید. لباس‌های گشاد و راحت بپوشد که دسترسی آسان به محل آزمایش را امکان‌پذیر می‌سازد یا در صورت نیاز به پوشیدن لباس بیمارستان، می‌توان آن را به راحتی درآورد. مطمئن شوید که پوست کودک تمیز است. دو روز قبل از تست، لوسیون یا عطر نزند. ممکن است در طول آزمایش EMG درد یا گرفتگی و گز گزی داشته باشد.

نتایج نوار عصب و عضله اطفال چه معنی ای می دهد

اگر نتایج نرمال نباشد، نشان دهنده شرایط خاص است. با توجه به ماهیچه ها یا اعصاب یکی از موارد زیر ممکن است باشد:

سندرم تونل کارپال سبب شده اعصاب دست آسیب ببیند. اما جدی نیست، ولی دردناک است.

فتق دیسک، شرایطی که زمانی اتفاق می افتد که بخشی از ستون فقرات شما به نام دیسک آسیب دیده باشد. این کار به ستون فقرات فشار وارد می کند و باعث درد و بی حسی می شود

سندرم گیلن باره، اختلال خود ایمنی است و سبب بی حسی، گزگز و فلج می شود.

میاستنی گراویس، سبب خستگی و ضعف عضلانی می گردد.

دیستروفی عضلانی، ارثی است و عملکرد ماهیچه ها را مختل می کند.

بیماری شارکو ماری توث،  سبب آسیب عصب بازوها و پاها می گردد.

اسکلروز آمیوتروفیک (ALS) پیشرونده و کشنده است و به سلول عصبی مغز و نخاع آسیب خواهد زد. این بر تمام ماهیچه هایی که برای حرکت، صحبت کردن، خوردن و تنفس استفاده می کنید تأثیر می گذارد. اگر در مورد نتایج سؤالی دارید، با متخصص مغز و اعصاب صحبت کنید.