سردردهای میگرنی و جراحی میگرن در تهران

میگرن و سر درد میگرنی افراد زیادی را درگیر کرده است. سر درد میگرنی سبب درد ضربان دار در یک طرف سر می گردد و با حالت تهوع، استفراغ و حساسیت به نور و صدا توام است. میگرن از چند ساعت ها تا چند روز ادامه دارد و فعالیت های روزانه را مختل می کند. داروها در پیشگیری از میگرن ها و کاهش درد کمک کننده هستند. داروهای مناسب و تغییرات سبک زندگی در پیشگیری از میگرن موثر است. مراجعه به متخصصان مغز و اعصاب و جراحی میگرن در تهران در تشخیص و بهبود نوع سر درد حائز اهمیت است.

میگرن زمانی شروع می شود که سلول های عصبی سیگنال هایی را ارسال کرده و سبب تحریک عصب در مغز می شوند. این سیگنال باعث می شود بدن سروتونین و پپتید مرتبط با ژن کلسی تونین (CGRP) را تولید کند. CGRP سبب شده رگ های خونی در مغز متورم شود. انتقال دهنده های عصبی سبب التهاب و درد می گردد.

سردردهای میگرنی و جراحی میگرن در تهران

میگرن سبب سردرد شدید می گردد. سردرد به صورت دوره‌ای بروز می کند و گاهی اوقات با حالت تهوع، استفراغ و حساسیت به نور نیز همراه است. نوع سر درد میگرن در افراد متفاوت است. در افراد سر درد میگرنی مرحله ای رخ می دهد. این مراحل شامل موارد زیر است:

پرودروم: در این مرحله ساعت ها یا روزها قبل از سردرد، 60 درصد افراد علائم زیر را دارند:

• حساس بودن به نور، صدا یا بو
  • هوس غذایی یا بی اشتهایی
  • تغییرات خلق و خوی
  • تشنگی شدید
  • نفخ
  • یبوست یا اسهال

هاله: این مرحله بینایی را درگیر می کند و در یک دوره 5 تا 20 دقیقه ای شروع می شود و کمتر از یک ساعت طول می کشد. شما درگیر موارد زیر خواهید شد:

• نقاط سیاه و خطوط مواج
  • دید تونلی داشته باشید
  • اصلا قادر به دیدن نیست
  • بی حسی در یک طرف بدن
  • نمی تواند واضح صحبت کند
  • حس سنگینی در بازو و پا
  • صدای زنگ در گوش
  • به تغییرات بو، طعم یا لمس توجه کنید

حمله میگرنی: سردرد میگرنی یک درد مبهم آغاز شده و به درد ضربان دار تبدیل می گردد. معمولا در طول فعالیت بدنی بدتر می شود. درد از یک طرف سر به طرف دیگر می رود، می تواند در جلوی سر باشد یا تمام سر شما را تحت تاثیر قرار دهد.

حدود ۸۰ درصد افراد حالت تهوع همراه با سردرد و نیمی از افراد استفراغ دارند.

بیشتر بخوانید: عوامل مختلف تشدید سردرد میگرنی با دکتر فوق تخصص میگرن در تهران

سردردهای میگرنی و جراحی میگرن در تهران

سردردهای میگرنی 4 ساعت زمان میبرد. سردردهای شدید بیش از 3 روز ادامه دارد. ابتلا به دو تا چهار سردرد در ماه معمول است. برخی از افراد چند روز یکبار درگیر سردرد میگرنی هستند، در حالی که برخی دیگر یک یا دو بار در سال دچار سردرد می شوند.

پست دروم: این مرحله تا یک روز پس از سردرد ادامه دارد. علائم عبارتند از:

• احساس خستگی، از بین رفتن یا بداخلاقی
  • احساس شادابی یا شادابی غیرمعمول
  • درد یا ضعف عضلانی
  • هوس غذایی یا بی اشتهایی

بررسی علل میگرن توسط جراحی میگرن در تهران

علت دقیق سردردهای میگرنی معلوم نیست، اما این سردردها به تغییرات در مغز و وراثت است. جراحی میگرن در تهران می گویند میگرن به دلیل تغییرات در جریان خون در مغز اتفاق می‌افتد.

بررسی عوامل خطر میگرن توسط جراحی میگرن در تهران

برخی از عوامل خطر میگرن شامل:

جنسیت: زنان بیشتر از مردان درگیر میگرن میگردند.

سن و سال: افراد در سنین 10 تا 40 سالگی سردردهای میگرنی دارند. بسیاری از سردردهای میگرن پس از 50 سالگی بهتر می شود.

سابقه خانوادگی: چهار نفر از پنج نفر اعضای خانواده به میگرن مبتلا می شوند. اگر یکی از والدین سابقه میگرن داشته باشد، فرزندشان 50 درصد به این سردردها مبتلا می شود. اگر هر دو والدین آنها را داشته باشند، خطر به 75٪ افزایش می یابد.

سایر شرایط پزشکی افسردگی، اضطراب، اختلال دوقطبی، اختلالات خواب و صرع می توانند شانس شما را افزایش دهند.

بیشتر بخوانید: تاثیر آب و هوای بهاری بر میگرن و سر درد و پروفسور مغز و اعصاب در تهران

راه های کاهش سردرد توسط بهترین متخصص مغز و اعصاب برای سردرد

مطالعه محرک های میگرن توسط جراحی میگرن در تهران

برخی از محرک های میگرن تشخیصی توسط جراحی میگرن در تهران عبارتند از:

تغییرات هورمونی در زنان: در دوره قاعدگی، دوران بارداری یا زمان حال تخمک گذاری سردرد می گیرند. علائم همچنین ممکن است با یائسگی، موارد کنترل بارداری که از هورمون ها استفاده می کند یا درمان جایگزینی هورمون مرتبط باشد.

فشار استرسی: وقتی استرس دارید، مغز شما مواد شیمیایی آزاد می کند و سبب تغییرات رگ های خونی و میگرن می شود.

خوراکی ها: برخی از غذاها مانند پنیر کهنه، الکل و افزودنی‌های غذایی مانند نیترات.

کافئین مصرف بیش از حد یا عدم دریافت آن سبب سردرد می شود. کافئین درمانی برای سردرد حاد میگرن است.

تغییرات آب و هوا: تغییر در فشار هوا، بادهای شدید یا تغییر در ارتفاع سبب میگرن می گردد.

صداهای بلند، نورهای روشن و بوهای تند می توانند باعث میگرن شوند.

داروها گشاد کننده عروق، که رگ های خونی شما را گشاد می کنند، می توانند آنها را تحریک کنند.

فعالیت بدنی. شامل ورزش و مقاربت است.

تغییرات در خواب سبب سردرد می شود.

بیشتر بخوانید: درمان میگرن با دکتر خوب برای میگرن نی نی سایت و میگرن چه نوع سردردی است و بهترین دکتر میگرن در تهران نی نی سایت

بررسی انواع متفاوت میگرن با جراحی میگرن در تهران

میگرن انواع مختلفی میگرن دارد. شایع ترین نوع میگرن، میگرن با اورا یا هاله و میگرن بدون هاله است.

انواع دیگر میگرن شامل:

میگرن قاعدگی: این سردرد با پریود ارتباط زیادی دارد. 2 روز قبل از قاعدگی رخ داده و تا 3 روز بعد از آن ادامه دارد. میگرن در پریودی بدون هاله است.

میگرن خاموش: در واقع هاله علامت اصلی این میگرن است. در این میگرن حالت دارید. معمولا 20-30 دقیقه طول می کشد.

میگرن دهلیزی: عدم تعادل، سرگیجه، تهوع و استفراغ، با سردرد یا بدون سردرد خواهید داشت. این نوع میگرن در افرادی با سابقه بیماری اتفاق می افتد.

میگرن شکمی: این میگرن سبب درد معده، حالت تهوع و استفراغ می گردد. در کودکان اتفاق می افتد.

میگرن همی پلژیک: این نوع شامل یک دوره کوتاه فلج یا ضعف در یک طرف بدن است. ممکن است بی‌حسی و سرگیجه داشته باشید و نشانه هایش شبیه سکته مغزی است، فورا به پزشک بروید.

میگرن چشمی به میگرن شبکیه شناخته می شود. سبب از دست دادن کوتاه مدت بینایی در یک چشم با درد مبهم در پشت چشم است و به بقیه سر سرایت می کند.

میگرن با هاله ساقه مغز: سرگیجه، گیجی و از دست دادن تعادل قبل از سردرد رخ می دهد. درد پشت سر شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. این علائم ناگهانی شروع می شود و با مشکل در صحبت کردن، زنگ زدن در گوش و استفراغ همراه است. این میگرن با تغییرات هورمونی ارتباط دارد و زنان بالغ جوان را تحت تأثیر قرار خواهد داد. مجددا، فورا این علائم را توسط پزشک بررسی کنید.

نوع شدید میگرن بیش از 72 ساعت طول می کشد. درد و حالت تهوع شدید است و ممکن است به بیمارستان بروید. گاهی، مصرف دارو یا قطع دارو سبب بروز آن می شود.

میگرن چشمی سبب درد اطراف چشم می شود. علائم آن شامل افتادگی پلک یا تغییرات بینایی است.

بیشتر بخوانید: میگرن چیست و انجمن میگرن ایران و میگرن چیست و بهترین فوق تخصص میگرن در تهران

مراحل سر درد میگرنی

جراحی میگرن در تهران، میگرن را به سه مرحله تقسیم بندی می کنند.

میگرن اپیزودیک یعنی گاهی درگیر میگرن می شوید. میگرن اپیزودیک با فرکانس بالا یعنی شما 8 تا 14 روز در ماه سردرد میگرنی دارید. شما بیشتر در معرض ابتلا به میگرن مزمن هستید.

میگرن مزمن یعنی شما بیش از 15 روز از ماه سردرد میگرنی دارید. هشت روز آن دارای علائم زیر هستید، مانند:

• سر درد متوسط تا شدید
  • درد در سمت سر است (یک یا هر دو)
  • درد ضربان دارد یا نبض می کند
  • درد شدید حین حرکت
  • تهوع یا استفراغ
  • حساسیت به نور و صدا

میگرن اپیزودیک مزمن با فرکانس بالا بسیار دردناک است.

هیچ درمانی برای میگرن نیست. داروها به پیشگیری از وقوع میگرن کمک می کنند و یا از بدتر شدن آن جلوگیری می کنند.

می توانید از چیزهایی که سبب میگرن می شود دوری کنید. تغییر در سبک زندگی مانند کاهش استرس و داشتن عادات خواب کمک کننده است.

آیا میگرن کشنده است

بیشتر میگرن ها آسیب دائمی ایجاد نمی کنند. بسیار کم است، اما میگرن همی پلژیک گاهی می تواند منجر به کما یا عوارض جدی گردد. سردرد بسیار شدید به طور ناگهانی نشان از یک بیماری جدی‌تر مانند سکته مغزی یا آنوریسم دارد.

هر زمان که سردرد برطرف نشد به پزشک مراجعه شود. اگر سردرد همراه با سفتی گردن، تب، استفراغ، بی حسی یا ضعف در اندام ها یا مشکل در تکلم دارید، فوراً به پزشک مراجعه کنید یا به اورژانس مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: چه موقع به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنیم و بهترین متخصص مغز و اعصاب (نورولوژیست)

تشخیص میگرن با جراحی میگرن در تهران

جراحی میگرن در تهران در مورد سابقه خانوادگی سوال میپرسد. اگر علائم زیر را دارید به جراحی میگرن در تهران خود بگوئید:

• جایی که درد دارد
  • هر چند وقت یکبار آنها را دارید
  • سابقه خانوادگی میگرن
  • داروهایی که مصرف کرده اید
  • پزشک آزمایش هایی را برای بررسی مشکلات شما تجویز می کند، از جمله:
  • آزمایشات خون
  • انواع تست های تصویربرداری

درمان میگرن و درمان های خانگی

بسیاری از داروها می توانند میگرن را درمان یا از آن پیشگیری کند. درمان های رایج میگرن عبارتند از:

مسکن ضد درد: داروهای بدون نسخه به خوبی جواب می دهند. مواد اصلی شامل استامینوفن، آسپرین، کافئین و ایبوپروفن است. به دلیل خطر ابتلا به سندرم ری هرگز به افراد زیر 19 سال آسپرین ندهید. هنگام مصرف داروهای مسکن مراقب باشید زیرا سبب سردرد می شوند. اگر بیش از حد از آنها استفاده کنید، درگیر سردردهای برگشتی می شوید. اگر مسکن ها را بیش از 2 روز در هفته مصرف می کنید، بهتر است با متخصص مغز و اعصاب و جراحی میگرن در تهران صحبت کنید. متخصص مغز و اعصاب و جراحی میگرن در تهران داروهای را پیشنهاد می کنند که سبب تسکین درد میگرن می شود، شامل: تریپتان ها.

داروی تهوع. در صورت حالت تهوع با میگرن، پزشک داروی جدیدی تجویز می کند.

تریپتان ها این داروها مواد شیمیایی آزاد شده در مغز را به تعادل می رسانند.

داروهای پیشگیری کننده از میگرن را به طور منظم مصرف می کنید تا سردردهای خود را کمتر یا تکرار کنید. این داروها شامل داروهای تشنج، داروهای فشار خون (مانند مسدودکننده‌های بتا و مسدودکننده‌های کانال کلسیم)، برخی داروهای ضد افسردگی و تزریق سم بوتولینوم نوع A (بوتاکس) هستند. آنتاگونیست های CGRP می توانند از میگرن جلوگیری کنند.

درمان های خانگی میگرن

در خانه می توانید علائم میگرن را کاهش دهید:

• چشمان بسته در اتاق تاریک و ساکت
  • کمپرس خنک یا کیسه یخ روی پیشانی
  • مصرف مایعات زیاد
  • مصرف مکمل

برخی از افراد با درمان هایی که در کنار یا به جای درمان طب سنتی استفاده می کنند، تسکین می یابند. این درمان های مکمل برای میگرن، عبارتند از:

بیوفیدبک: به شما کمک می کند تا از موقعیت های استرس زا که می توانند علائم را تحریک کنند توجه کنید. اگر سردرد آرام شروع شود، بیوفیدبک حمله را متوقف می کند.

درمان شناختی رفتاری (CBT). یک متخصص مغز و اعصاب و جراحی میگرن در تهران می تواند به شما یاد داده که چطور افکار بر درد تأثیر دارد.

مکمل: برخی ویتامین ها، مواد معدنی و گیاهان از میگرن پیشگیری می کند. شامل ریبوفلاوین، کوآنزیم Q10 و ملاتونین است.

کار بدن. درمان‌هایی مانند کایروپراکتیک، ماساژ، طب فشاری، طب سوزنی و درمان کرانیوساکرال علائم سردرد را کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید: پروفسور مغز و اعصاب

متخصص مغز و اعصاب خوب در تهران

پیشگیری از میگرن با جراحی میگرن در تهران

برای جلوگیری از علائم میگرن مراحل زیر را انجام دهید:

• محرک ها را بشناسید و از آن دوری کنید.
  • استرس را مدیریت کنید: مدیتیشن، یوگا و تنفس آگاهانه می توانند کمک کننده باشد.
  • منظم غذا بخورید.
  • مصرف مایعات زیاد.
  • استراحت کافی
  • ورزش متوسط و منظم داشته باشید.

برخی از دستگاه های امروزی از میگرن جلوگیری می کند. Cefaly یک دستگاه شبیه هدبند است و پالس های الکتریکی را از طریق پوست پیشانی ارسال می کند. این عصب سه قلو شما را که با سردردهای میگرنی مرتبط است، تحت تاثیر قرار می دهد. شما یک بار در روز به مدت 20 دقیقه از Cefaly استفاده می کنید. وقتی روشن است، احساس سوزن سوزن شدن یا ماساژ می کنید. محرک دیگر، gammaCore، سیگنال الکتریکی کمی به فیبرهای عصب واگ در گردن می فرستد تا درد را تسکین داده و از میگرن پیشگیری کند.

دارو برای درمان و پیشگیری از میگرن عالی است. اما بخش مهم این است که باید بدانید محرکهای سردرد میگرنی کدامست و از آن دوری کنید. سبک زندگی سالم که سبب ارتقا سلامت کلی فرد می شود، می‌توانند سر درد میگرن‌ را کاهش داده و درد میگرنی را کم کند. ترکیب دارو با اقدامات رفتاری و سبک زندگی و مراجعه به جراحی میگرن در تهران و متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات می تواند موثرترین راه برای کنترل میگرن باشد.