آیا درمان آلزایمر زودرس در جوانی ممکن است؟

بیماری آلزایمر نوعی آسیب مغزی است. این بیماری بر حافظه، تفکر و رفتار تأثیر دارد. وقتی پیشرفت می کند بر فعالیت ها و عملکردهای روزانه تأثیر می گذارد. بیماری آلزایمر بیشتر افراد مسن را تحت تاثیر قرار می دهد، اما می تواند افراد 30 تا 40 ساله را نیز تحت تاثیر قرار دهد. هنگامی که بیماری آلزایمر در افراد زیر 65 سال رخ می دهد، به عنوان بیماری آلزایمر زودرس (یا با شروع جوانتر) شناخته می شود. درمان آلزایمر زودرس و پیشگیری از آلزایمر توسط دکتر مهسا موسوی و متخصصان مغز و اعصاب شدنی است.

آلزایمر زودرس چیست و درمان آلزایمر زودرس

درمان آلزایمر زودرس چگونه است؟ افراد کمی به آلزایمر زودرس مبتلا می شوند. بسیاری از آنها در سنین 40 و 50 سالگی هستند که بیماری شیوع پیدا می کند. بیماری آلزایمر زودرس درمان خاصی نخواهد داشت. اما متخصص مغز و اعصاب در کمک به بیماران برای حفظ عملکرد ذهنی، کنترل رفتار و کند کردن پیشرفت بیماری تاثیرگذار بودند. از داروها برای کمک به افراد برای حفظ عملکرد ذهنی استفاده می شود. آنها عبارتند از:

• دونپزیل
  • ریواستیگمین
  • گالانتامین
  • ممانتین

نتایج درمان آلزایمر زودرس متفاوت بوده است، اما به نظر می‌رسد این داروها از چند ماه تا چند سال به افراد کمک می‌کنند تا علائم خود را برطرف کنند.

درمان آلزایمر زودرس که سبب کند شدن پیشرفت بیماری آلزایمر هستند، عبارتند از: فعالیت بدنی، درمان‌های قلبی عروقی و دیابت، آنتی‌اکسیدان‌ها و تمرینات شناختی. تعدادی از مطالعات در این زمینه در حال انجام است و محققان هر روز چیزهای جدیدی در مورد بیماری آلزایمر می گویند.

بیشتر بخوانید: بررسی اجمالی آلزایمر در کلینیک فوق تخصصی حافظه، آلزایمر و دمانس استان تهران، تهران

اکثر انواع بیماری آلزایمر زودرس یکسان هستند، اما چند تفاوت کوچک وجود دارد:

اکثر افراد مبتلا به آلزایمر زودرس، شکل رایج این بیماری را دارند. این بیماری تقریباً به همان روشی که در افراد مسن پیشرفت می کند پیشرفت می کند.

بیماری آلزایمر ژنتیکی (خانوادگی). این فرم بسیار نادر است. چند صد نفر دارای ژن هایی هستند که مستقیماً در ایجاد بیماری آلزایمر نقش دارند. این افراد از دهه 30 تا50 سالگی این علائم را دارند.

بیشتر بخوانید: دکتر مهسا موسوی متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

چه چیزی باعث شروع زودرس بیماری آلزایمر می شود

متخصصان نمی دانند چه چیزی باعث شروع بیماری آلزایمر می شود. آنها گمان می کنند که 2 پروتئین به سلول های عصبی آسیب می رسانند. قطعاتی از یک پروتئین، بتا آمیلوئید، ساخته می شوند و پلاک نامیده می شوند. پروتئین تاو هم عامل دیگری در الزایمر است. تقریباً همه افراد با افزایش سن دچار پلاک و گره می شوند. اما مبتلایان به بیماری آلزایمر به موارد بسیار بیشتری مبتلا می شوند. در ابتدا این پلاک ها و گره ها به نواحی حافظه مغز آسیب می رسانند. با گذشت زمان، آنها مناطق بیشتری از مغز را تحت تاثیر قرار می دهند. کارشناسان نمی‌دانند چرا برخی از افراد این همه پلاک و گره‌ها ایجاد می‌کنند یا چگونه پخش می‌شوند و به مغز آسیب می‌رسانند.

خطرات زودرس بیماری آلزایمر چیست

آیا درمان آلزایمر زودرس در جوانی ممکن است؟

سابقه خانوادگی این بیماری تنها عامل خطر شناخته شده در این زمان است.

علائم بیماری آلزایمر زودرس چیست

برای اکثر افراد مبتلا به بیماری آلزایمر زودرس، این علائم دقیقا منعکس کننده علائم سایر اشکال بیماری آلزایمر است.

بیشتر بخوانید: درمان بیماری آلزایمر با دکتر فوق تخصص آلزایمر در تهران

علائم اولیه آلزایمر و درمان آلزایمر زودرس:

• فراموش کردن چیزهای مهم، به ویژه اطلاعات تازه آموخته شده یا تاریخ های مهم
  • درخواست دوباره و دوباره همان اطلاعات
  • مشکل در حل مشکلات اساسی، مانند پیگیری صورتحساب ها یا پیروی از دستور العمل مورد علاقه
  • از دست دادن تاریخ یا زمان سال
  • از دست دادن مسیر جایی که هستید و چگونه به آنجا رسیده اید
  • مشکل در درک عمق یا سایر مشکلات بینایی
  • مشکل در پیوستن به مکالمات یا یافتن کلمه مناسب برای چیزی
  • قرار دادن اشیا به اشتباه و ناتوانی در پیمودن مراحل خود برای یافتن آن
  • قضاوت ضعیف فزاینده
  • کناره گیری از موقعیت های کاری و اجتماعی
  • تغییر در خلق و خو و شخصیت

علائم بعدی آلزایمر و درمان آلزایمر زودرس

• نوسانات شدید خلق و خو و تغییرات رفتاری
  • سردرگمی عمیق در مورد زمان، مکان، و رویدادهای زندگی
  • سوء ظن نسبت به دوستان، خانواده یا مراقبین
  • مشکل در صحبت کردن، بلعیدن یا راه رفتن
  • از دست دادن حافظه شدید

تشخیص بیماری آلزایمر زودرس و درمان آلزایمر زودرس

تشخیص فعلی بیماری آلزایمر زودرس به تشخیص علائم زوال ذهنی که در بالا اشاره شد متکی است. سپس متخصص مغز و اعصاب شما می تواند بیماری آلزایمر را با چند آزمایش تشخیص دهد.

ابتدا، پزشک متخصص در مورد سابقه سلامتی شما می پرسد و همچنین تست های شناختی حافظه، حل مسئله و سایر مهارت های ذهنی را انجام می دهد. بسته به نتایج تست شناختی مبتنی بر مطب، پزشک ممکن است از شما بخواهد که آزمایش‌های دقیق‌تری را با یک روان‌شناس عصبی انجام دهید. پزشک شما ممکن است خون، ادرار و مایع نخاعی شما را نیز آزمایش کند.

در آینده، محققان امیدوارند که مطالعات روی نشانگرهای زیستی به متخصصان امکان تشخیص سریعتر بیماری را بدهد. بیومارکرها پروتئین هایی در بدن یا انواع دیگر نشانگرها هستند که به طور قابل اعتمادی پیشرفت یک بیماری را نشان می دهند.

پیشگیری از شروع زودرس بیماری آلزایمر

پیشگیری از بیماری آلزایمر سخت است. اخیرا برخی شواهد نشان داده اند که تشخیص زودهنگام بیماری می تواند به گزینه های درمانی بهتری منجر شود. بهتر است هر یک از علائم هشدار دهنده اولیه ذکر شده در بالا را جستجو کنید و در صورت مشاهده فورا به پزشک خود مراجعه کنید.

زندگی با آلزایمر زودرس و درمان آلزایمر زودرس

درمان آلزایمر زودرس و بیماری آلزایمر با شروع زودرس می تواند یک بیماری دشوار برای مقابله باشد. همچنین مهم است بدانید شما تنها نیستید و دوستان و خانواده را دارید.

وقتی بیماری هنوز در مراحل اولیه است، فکر کردن به آینده بسیار مهم است. این می‌تواند شامل برنامه‌ریزی مالی، کار با کارفرمایان در مورد مسئولیت‌ های شغلی فعلی و بالقوه، شفاف‌ سازی پوشش بیمه سلامت، و مرتب کردن تمام اسناد مهم شما در صورتی که وضعیت سلامتی شما بدتر شود، است.

اگرچه بیماری آلزایمر هیچ درمانی ندارد، اما می توانید با حفظ سلامت ذهن و بدن خود تا حد امکان بهترین استفاده را از یک موقعیت بد داشته باشید. این می تواند شامل خوردن یک رژیم غذایی سالم، ورزش منظم، کاهش مصرف الکل و استفاده از تکنیک های آرام سازی برای کاهش استرس باشد.

صحبت های زیادی در مورد درد عاطفی بیماران و مراقبان در هنگام از دست دادن خاطرات یکی از عزیزان به دلیل آلزایمر وجود دارد. اما علائم دیگر چطور؟

چه زمانی باید با متخصص مغز و اعصاب تماس بگیرم

مانند هر بیماری دیگری، مهم است که مراقب وضعیت خود باشید. در صورت مشاهده هرگونه تغییر ناگهانی در خود یا فردی که از او مراقبت می کنید، با متخصص مغز و اعصاب خود تماس بگیرید.

نکات در مورد شروع زودرس بیماری آلزایمر و درمان آلزایمر زودرس

بیماری آلزایمر درگیر افراد مسن می شود، اما بیماری آلزایمر زودرس می تواند افراد 30 یا 40 ساله را تحت تأثیر قرار دهد. بر حافظه و رفتار آنها اثر خواهد گذاشت. اگرچه هیچ درمان شناخته شده ای وجود ندارد، تشخیص و درمان به موقع می تواند منجر به کیفیت زندگی بهتر گردد. با یک رژیم غذایی خوب و ورزش منظم سالم بمانید. از الکل و سایر موادی که ممکن است بر حافظه، تفکر و رفتار و اعصاب مغز تأثیر بگذارد، خودداری کنید.