درمان آلزایمر در سالمندان و عوامل خطر آلزایمر در سالمندان

بیماری آلزایمر (AD) در جهان بسیار شایع است. داروهایی مانند دونپزیل، ریواستیگمین، گالانتامین و ممانتین) برای درمان آلزایمر در سالمندان در داروخانه موجود است. اطلاعات کمی در زمینه علل و عوامل بیماری AD و نحوه درمان آن هست. اهمیت در فهم پاتوفیزیولوژی بیماری مهم است. ایجاد پلاک‌ها و گره‌ ها سبب بروز بیماری آلزایمر می ‌شود. تحقیقات کنونی بر روی عواملی تمرکز دارد که آنزیم های سکراز را برای جلوگیری از تجمع پلاک هدف قرار می دهند. اگرچه تحقیقات امیدوارکننده به نظر می رسد، اما این عوامل نتایج موفقیت آمیزی کمی داشته اند.

درمان آلزایمر در سالمندان

بیماری آلزایمر (AD) سبب اختلال عصبی در افراد مسن می گردد.. سیزده درصد از افراد بالای 65 سال و 45 درصد از افراد بالای 85 سال درگیر این بیماری هستند. و شیوع این بیملزی روز به روز در حال صعود است. تا سال 2050، هر 33 ثانیه یک نفر درگیر بیماری AD می شود. در حال حاضر، تحقیقات زیادی برای تعیین علت AD و درمان آلزایمر در سالمندان در حال انجام است.

بیشتر بخوانید: بررسی اجمالی آلزایمر در کلینیک فوق تخصصی حافظه، آلزایمر و دمانس استان تهران، تهران

پاتوفیزیولوژی آلزایمر و درمان آلزایمر در سالمندان

درمان آلزایمر در سالمندان چگونه است؟در سال 1906، آلوئیس آلزایمر، نوروپاتولوژیست و روانپزشک، ناهنجاری هایی را که در مغز یک بیمار مبتلا به زوال عقل میشود را پیدا کرد. احتمالا پلاک‌های آمیلوئید و نوروفیبریلاری عامل اصلی این بیماری باشد. تصور می‌شود که تولید و تجمع پلاک‌ها و گره‌ها با اختلال عملکرد سیناپسی و انحطاط عصبی مرتبط است که منجر به زوال تدریجی و غیرقابل برگشت حافظه می‌شود و در نهایت بر زبان، شخصیت و شناخت تأثیر می‌گذارد. پلاک‌های آمیلوئید عمدتاً از بتا تشکیل شده‌اند. پروتئین های آمیلوئید، از یک پروتئین پیش ساز آمیلوئید (APP) مشتق شده است.

بیشتر بخوانید: داروهای مورد تایید برای آلزایمر با دکتر وهابی فوق تخصص فراموشی و آلزایمر

اعتقاد بر این است که پلاک‌های آمیلوئید زمانی تشکیل می‌شوند که آنزیم‌های بتا و گاما سکرتاز به‌طور نامناسب APP را می‌شکافند و منجر به ایجاد پروتئین‌های نامحلول بتا آمیلوئید می‌شوند که برای تشکیل پلاک‌ها در مغز تجمع می‌یابند. سمیت عصبی و مرگ سلولی منتج می‌شود. پیچ‌های نوروفیبریلاری تجمعی از پروتئین‌های تاو بیش از حد فسفریله شده هستند. پروتئین های تاو به طور طبیعی حاوی مولکول های فسفات هستند. در پس از میلاد، این پروتئین‌ها هیپرفسفریله می‌شوند و باعث می‌شوند تا پروتئین‌های تاو به دور یکدیگر بپیچند و گره‌های نامحلول تشکیل دهند که انتقال عصبی را مختل می‌کند.

بیشتر بخوانید: بررسی بیماری آلزایمر و علائم آن با دکتر فوق تخصص فراموشی و آلزایمر

متخصصان مغز و اعصاب باور دارند که تشکیل پلاک ها و گره خوردن فیبرها عامل اصلی بیماری AD است. البته ژنتیک هم در بروز بیماری AD در خانواده ها نقش دارد، آلل e4 آپولیپوپروتئین E (ApoE) عامل خطر ژنتیکی این بیماری است. از هر پنج نفر یک نفر حامل این آلل است و احتمال ناقلین آن سه برابر بیشتر از افراد غیر ناقل است. حاملان آلل e4 مستعد سنتز پلاک های آمیلوئیدی هستند که سبب افزایش تولید و رسوب بتا آمیلوئید می شود. علاوه بر این، اعتقاد بر این است که التهاب نورون یک عامل مهم است که هم به عنوان علت و هم پیامد بیماری ظاهر می شود. احتمالاً تولید پلاک‌ها و گره‌ها حداقل تا حدی به دلیل التهابی است که به طور طبیعی با افزایش سن ایجاد می‌شود. پس از تشکیل، پلاک‌ها و گره‌ها باعث التهاب بیشتر می‌شوند و تشکیل پلاک‌ها و گره‌های اضافی را تسریع می‌کنند و منجر به زوال شناختی بیشتر می‌شوند.

بیشتر بدانید: بهترین متخصص آلزایمر در مرزداران تهران

درمان آلزایمر در سالمندان و عوامل خطر آلزایمر در سالمندان

بیشتر بخوانید: درمان بیماری آلزایمر با دکتر فوق تخصص آلزایمر در تهران

عوامل خطر آلزایمر در سالمندان و درمان آلزایمر در سالمندان

اگرچه پروتئین بتا آمیلوئید و تاو عوامل خطر برای AD هستند. اما دیابت شیرین، پرفشاری خون در میانسالی، چاقی میانسالی، کم تحرکی، افسردگی، سیگار کشیدن و سطح تحصیلات کم عوامل خطر بیماری AD است. در یک تجزیه و تحلیل آماری متاآنالیزهای، تخمین زده شد که یک سوم مردم در سراسر جهان درگیر این عوامل خطر هستند.

بیشتر بخوانید: بررسی مراحل آلزایمر با با دکتر خوب برای الزایمر نی نی سایت

درمان آلزایمر در سالمندان با دارو

چهار دارو در حال حاضر برای درمان AD در دسترس هستند و همه بیش از یک دهه پیش تایید شده اند. از این میان، عامل خط اول، مهارکننده‌های استیل کولین استراز (AChE) دونپزیل، ریواستیگمین و گالانتامین هستند. این داروها با جلوگیری از تجزیه آنزیمی استیل کولین، سطح استیل کولین – یک انتقال دهنده عصبی مهم که مسئول حافظه و عملکرد شناختی است را در مغز افزایش می دهند. از آنجایی که مهارکننده های AChE زوال شناختی پیشرونده را کاهش می دهند، برای درمان زوال عقل در بیماران مبتلا به AD تایید شده اند.

بیشتر بخوانید: بهترین مکمل های غذایی برای بیماری آلزایمر با بهترین دکتر آلزایمر در کرج

هیچ تفاوت قابل توجهی در اثربخشی بین این داروها وجود ندارد. دونپزیل معمولا تجویز می شود زیرا به خوبی تحمل می شود، اما هر یک از این عوامل می تواند برای شروع درمان استفاده شود. همه بیماران باید از نظر تغییرات در عملکرد شناختی، علائم عدم تحمل گوارشی و کاهش وزن تحت نظر باشند. ضوابط به روز شده انجمن طب سالمندان آمریکا در سال 2015 برای استفاده از داروها بالقوه نامناسب در بزرگسالان مسن تر با سابقه سنکوپ باید از مهارکننده های AChE به دلیل افزایش خطر برادی کاردی و برادی کاردی این داروها با احتیاط مصرف گردد.

بیشتر بخوانید: علائم اولیه بیماری آلزایمر و بهترین دکتر آلزایمر در تهران نی نی سایت

چهارمین عامل، ممانتین، نیز برای درمان زوال عقل در بیماران مبتلا به AD تایید شده است. ممانتین یک آنتاگونیست گیرنده N-methyl-d-aspartate است و گلوتامات، یک انتقال دهنده عصبی تحریکی در سیستم عصبی مرکزی را از اتصال به گیرنده های آن مسدود می کند. این امر از سمیت بیش از حد تحریک‌پذیری و مرگ سلول‌های عصبی، که تصور می‌شود در پاتوژنز AD نقش دارد، جلوگیری می‌کند. در مرحله آخر AD، ممانتین با یک مهارکننده AChE مصرف می شود.

همه عوامل مورد استفاده برای AD پیشرفت بیماری را کند می کنند و ممکن است توسعه علائم را به تاخیر بیندازند، اما عملکرد شناختی را به طور قابل توجهی بهبود نمی بخشند یا بیماری را درمان نمی کنند. این عوامل در نظر گرفته می‌شوند که اثربخشی کمی دارند و اهمیت بالینی اثربخشی آنها مورد تردید است.

بیشتر بخوانید: دکتر مهسا موسوی متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

تحقیقات فعلی در درمان آلزایمر در سالمندان

درمان آلزایمر در سالمندان :افزایش درک در پاتوفیزیولوژی AD منجر به توسعه و آزمایش بسیاری از عوامل جدید برای درمان آلزایمر در سالمندانشدهاست. 63 درصد از افراد درمان های اصلاح کننده بیماری (DMTs) با هدف تغییر دوره AD و بهبود نتایج را به جای مدیریت علائم انجام می دهند. حدود یک چهارم از داروهای در حال توسعه برای توانایی آنها در تقویت شناخت مورد آزمایش قرار می گیرند. تقریبا 10 درصد از داروها برای کاهش علائم رفتاری مانند بیقراری، بی‌تفاوتی و اختلالات خواب در نظر گرفته شده‌اند.

داروهای درمان آلزایمر در سالمندانپروتئین های بتا آمیلوئید یا تاو را هدف قرار می دهند. مهار آنزیم های سکرتراز تولید پروتئین بتا آمیلوئید از APP را مهار می کند. مهارکننده‌های آنزیم (BACE) آنزیم‌های بتا-سکرتاز را هدف قرار می‌دهند که در مرحله اول جداسازی APP نقش دارند، در حالی که مهارکننده‌های گاما-سکرتاز در مرحله دوم عمل می‌کنند. اما نشان داده نشده است که آنها پلاک های موجود را معکوس کنند یا شناخت را بهبود بخشند. 5 علاوه بر این، برای مفید بودن این عوامل، باید در مراحل اولیه بیماری مصرف شوند. BACE علاوه بر APP، بسیاری از پروتئین‌های مهم دیگر را در مغز جدا می‌کند، تحقیقات باید به روش‌هایی برای جلوگیری از تولید بتا آمیلوئید و در عین حال به حداقل رساندن اثرات نامطلوب ناخواسته بپردازد. تعدیل‌کننده‌های گاما سکرتاز آنزیم گاما سکرتاز را برای کاهش رسوب بتا آمیلوئید در مغز تغییر می‌دهند.

تمرکز نوظهور درمان‌های اصلاح‌کننده بیماری، هدف‌گیری پروتئین تاو است که با گره‌های نوروفیبریلاری مرتبط است. مطالعات اولیه در این زمینه، که شامل کاهش تجمع تاو بود، نتایج ناامیدکننده‌ای داشت. با این حال، این تلاش‌ها سوالات بیشتری را به وجود آورد و استراتژی‌های جدید بر روی هفت ایمونوتراپی تاو در کارآزمایی‌های فاز I و II آزمایش می‌شوند.

بسیاری از داروهایی که به دلیل توانایی آنها در کاهش علائم رفتاری آلزایمر مورد مطالعه قرار می‌گیرند، قبلا برای سایر بیماری‌ها تأیید شده‌اند.

چالش‌ها در توسعه درمان مؤثر و DMT برای AD وجود دارد. با وجود تحقیقات گسترده، علت اصلی قطعی این بیماری پیچیده هنوز مشخص نشده است. احتمالا به درمان‌های ترکیبی نیاز خواهد بود، اما استراتژی‌ های آزمایش بر روی درمان‌ های تک نهادی متمرکز شده ‌اند. درمان ‌های جدید آزمایش ‌شده در مدل‌ های حیوانی اغلب فاقد ارزش پیش‌بینی‌کننده در انسان هستند و بسیاری از داروهای آزمایش ‌شده فاقد اثر بخشی یا دارای عوارض جانبی غیرقابل قبولی هستند.

به دلیل پیچیدگی AD، درمان آلزایمر در سالمندان مدیریت علائم آلزایمر را هدف قرار می دهند و صرفاً پیشرفت بیماری را به تاخیر می اندازند. مطالعات بالینی جدید با تغییر تمرکز بر اصلاح بیماری، درمان AD را تغییر می‌دهند. متخصصان مغز و اعصاب و داروسازان بیماران مبتلا به آلزایمر را در مورد روش مصرف داروهای AD مطلع می کند.