رشته نورولوژی چیست و نورولوژیست کیست؟

نورولوژی شاخه ای از پزشکی است که به اختلالات و بیماری های سیستم عصبی می پردازد. اصطلاح نورولوژی از ترکیب دو کلمه – “neuron” به معنای عصب و “logia” به معنای “مطالعه” گرفته شده است.

نورولوژی چیست؟

حدود صد میلیارد نورون در مغز وجود دارد که قادر به تولید تکانه های خود و دریافت و انتقال تکانه ها از سلول های همسایه هستند. نورولوژی شامل مطالعه موارد زیر است:

• سیستم عصبی مرکزی، سیستم عصبی محیطی و سیستم عصبی خودمختار.
  • اختلالات ساختاری و عملکردی سیستم عصبی از نقص های مادرزادی گرفته تا بیماری های دژنراتیو مانند بیماری پارکینسون و بیماری آلزایمر.

قرن هاست که بشر با اختلالات سیستم عصبی آشنا بوده است. به عنوان مثال، بیماری پارکینسون در سال 1817 به عنوان “فلج لرزان” توصیف شد. با این حال، تنها در اواخر قرن بیستم بود که کمبود انتقال دهنده عصبی دوپامین به عنوان علت بیماری پارکینسون و علائم آن مانند لرزش و لرزش شناخته شد. سفتی عضلات بیماری آلزایمر اولین بار در سال 1906 توصیف شد.

نورولوژی همچنین شامل درک و تفسیر مطالعات تصویربرداری و الکتریکی است. نمونه هایی از مطالعات تصویربرداری مورد استفاده شامل اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) و اسکن تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) است. الکتروانسفالوگرام (EEG) می تواند برای ارزیابی فعالیت الکتریکی مغز در تشخیص بیماری هایی مانند صرع استفاده شود. متخصصان مغز و اعصاب همچنین عفونت های سیستم عصبی را با تجزیه و تحلیل مایع مغزی نخاعی (CSF) تشخیص می دهند، مایع شفافی که مغز و نخاع را احاطه کرده است.

متخصصان مغز و اعصاب در مقطع کارشناسی تحصیل می کنند، چهار سال را در دانشکده پزشکی می گذرانند و یک سال کارآموزی را می گذرانند. به دنبال آن سه سال آموزش تخصصی و اغلب آموزش های اضافی در زمینه خاصی از رشته مانند سکته مغزی، صرع یا اختلالات حرکتی انجام می شود. متخصصان مغز و اعصاب معمولاً پزشک هستند اما ممکن است بیماران خود را به جراحان متخصص مغز و اعصاب به نام جراحان مغز و اعصاب ارجاع دهند.

برخی از نمونه‌هایی از بیماری‌ها و اختلالاتی که متخصصان مغز و اعصاب ممکن است درمان کنند عبارتند از سکته مغزی، بیماری آلزایمر، بیماری پارکینسون، ام اس، اسکلروز جانبی آمیوتروپیک، میگرن، صرع، اختلالات خواب، درد، لرزش، آسیب مغزی و نخاعی، بیماری اعصاب محیطی و تومورهای مغزی.

بیشتر بخوانید :  پروفسور مغز و اعصاب

نورولوژی کودکان چیست؟

نورولوژی اطفال ، پزشکی است که اختلالات مغز و سیستم عصبی کودکان – از نوزادی تا نوجوانی – را تشخیص، درمان و مدیریت می کند. بسیاری از بیماری هایی که آنها درمان می کنند، علاوه بر شرایط ژنتیکی و رشدی، مانند مواردی در بزرگسالان است.

جراح نورولوژی چیست ؟

جراح مغز و اعصاب پزشکی است که بر روی مغز، نخاع و اعصاب جراحی انجام می دهد.

بیشتر بخوانید : درمان بیماری صرع در کودکان با فوق تخصص مغز و اعصاب از آمریکا

نورولوژیست چه بیماری ها و شرایطی را درمان می کند؟

برخی از شایع ترین اختلالات عصبی که متخصص مغز و اعصاب ممکن است درمان کند عبارتند از:

• بیماری آلزایمر و سایر زوال عقل ها.
  • اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (که ALS یا بیماری لو گریگ نیز نامیده می شود).
  • آسیب مغزی، آسیب نخاعی یا ناهنجاری های عروقی.
  • آنوریسم های مغزی و ناهنجاری های شریانی وریدی.
  • فلج مغزی و اسپاسم.
  • ضربه مغزی.
  • آنسفالیت.
  • صرع.
  • سندرم های درد صورت
  • سردرد/میگرن.
  • هیدروسفالی.
  • مننژیت.
  • اختلالات سلامت روانی و رفتاری.
  • اسکلروز چندگانه.
  • میاستنی گراویس و میوپاتی ها.
  • درد در گردن، کمر و ستون فقرات.
  • بیماری پارکینسون.
  • نوروپاتی محیطی.
  • اختلالات خواب.
  • سکته.
  • لرزش، دیستونی.
  • تومورهای مغز، ستون فقرات و اعصاب.

نورولوژیست ها چگونه شرایط را تشخیص می دهند؟

نورولوژیست از شما سوالاتی در مورد سابقه پزشکی، سابقه خانوادگی، سابقه مصرف دارو و هرگونه علائم فعلی می پرسد. آنها همچنین یک معاینه عصبی، از جمله آزمایشات شما را انجام خواهند داد:

• هماهنگی، تعادل، رفلکس ها و راه رفتن.
  • قدرت عضلانی.
  • سلامت روان.
  • بینایی، شنوایی و گفتار.
  • احساس.

همچنین نورولوژیست شما ممکن است آزمایش خون، ادرار یا مایعات دیگر را برای کمک به درک شدت بیماری یا بررسی سطح دارو تجویز کند. برای شناسایی اختلالات ژنتیکی ممکن است نیاز به آزمایش ژنتیک باشد. ممکن است برای کمک به تشخیص، مطالعات تصویربرداری از سیستم عصبی شما نیز تجویز شود.

نورولوژیست ها افراد را با داروها، فیزیوتراپی یا روش های دیگر درمان می کنند.

بیشتر بخوانید : راه های درمان میگرن و سردردهای میگرنی چیست؟

جراحی مغز و اعصاب توسط بهترین متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات ایران