آیا آلزایمر و سردرد با هم مرتبط است؟

بیماری آلزایمر ششمین علت مرگ و میر بزرگسالان در دنیا است. یکی از عوامل خطر زوال عقل، میگرن و سردرد است. آلزایمر و سردرد از مهمترین سوالاتی است که ممکن است برای افراد مطرح گردد. حتی افراد مبتلا به میگرن مزمن نیز می توانند اقدامات پیشگیرانه ای را برای کاهش خطر ابتلا به زوال عقل انجام دهند. میگرن و سردرد، شایع ترین اختلال عصبی در تمام سنین، یک عامل خطر مهم برای زوال عقل، به ویژه بیماری آلزایمر است. بیماری آلزایمر ششمین علت مرگ و میر در بین همه بزرگسالان ایالات متحده و پنجمین علت اصلی برای افراد بالای 65 سال است. هیچ درمانی فعلی برای این وضعیت عصبی دژنراتیو وجود ندارد. دکتر مهسا موسوی با بررسی عوامل و علل ایجاد بیماری آلزایمر و سردرد سعی در بهبود انواع سردرد و جلوگیری از سردرد می نماید.

آلزایمر و سر درد: چگونه سر درد بیماری آلزایمر را افزایش می دهد

آلزایمر و سردرد : هنگامی که عواملی مانند تحصیلات و سن در نظر گرفته شد، افراد مبتلا به بیماری آلزایمر بیش از چهار برابر بیشتر احتمال دارد که حملات میگرنی را تجربه کنند.

افرادی که سابقه میگرن داشتند سه برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به نوعی زوال عقل و بیش از چهار برابر بیشتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر بودند که یکی از دلایل اصلی زوال عقل است. آیا درمان میگرن می‌تواند خطر زوال عقل را کاهش دهد یا خیر.

بیشتر بخوانید: عوامل مختلف تشدید سردرد میگرنی با دکتر فوق تخصص میگرن در تهران

یکی از دلایل ارتباط آلزایمر و سردرد این است که حملات میگرنی و سردرد ممکن است بر تصمیمات سبک زندگی تأثیر بگذارد، مانند عدم تحرک یا داشتن یک رژیم غذایی سالم، که قبلاً برای افزایش خطر زوال عقل شناخته شده است. آیا آلزایمر و سردرد مرتبط است؟

تحقیقات بیشتری برای درک اینکه آیا اختلال در عوامل سبک زندگی ناشی از میگرن، مانند خواب ضعیف و اختلال در رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و تحریکات شناختی/اجتماعی، که همگی عوامل خطر شناخته شده هستند و بیماری قلبی عروقی در افزایش خطر زوال عقل و آلزایمر نقش دارد.

بیشتر بخوانید: ارزیابی انواع رایج سردرد در کلینیک فوق تخصصی سردرد در تهران

آیا آلزایمر و سردرد مرتبط است؟

آیا آلزایمر و سردرد با هم مرتبط است؟

حملات میگرنی با محدود کردن جریان خون به مغز باعث از دست دادن حافظه نمی شوند، بلکه با مکانیسم دیگری باعث از دست دادن حافظه می شوند. زوال عقل عروقی کاهش توانایی شناختی در نتیجه آسیب عروقی است، اما بیماری آلزایمر یک اختلال عصبی است. میگرن از طریق سیستم عروقی برای افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر عمل نمی کند، بلکه ممکن است از طریق سایر آسیب های عصبی باشد.

بیماری آلزایمر به دلیل تشکیل پلاک های پروتئینی ایجاد می گردد. زوال عقل عروقی به علت از بین رفتن سلول های مغز در نواحی مغز ایجاد می گردد. بسیاری از بیماران هم بیماری آلزایمر و هم دمانس عروقی دارند که به آن دمانس مختلط می گویند.

بیشتر بخوانید: راه های کاهش سردرد توسط بهترین متخصص مغز و اعصاب برای سردرد

شناسایی افراد در معرض خطر بیماری آلزایمر

آیا آلزایمر و سردرد مرتبط است؟ شناسایی عوامل خطر زوال عقل ممکن است شناسایی زودهنگام افراد در معرض خطر و راهبردهای پیشگیرانه را تسهیل کند. به گفته انجمن آلزایمر، تشخیص زودهنگام بخش مهمی از درمان است.

انجمن آلزایمر معتقد است که تشخیص زودهنگام آلزایمر برای کمک به افراد و خانواده هایشان برای آماده شدن دوره بیماری مهم است. علاوه بر این، تشخیص دقیق می‌تواند به فرد اطلاع دهد که آیا علائم او به دلیل بیماری آلزایمر است یا علت دیگری که برخی از آنها برگشت‌پذیر هستند، مانند افسردگی یا آپنه خواب.

بیشتر بخوانید: میگرن چیست و انجمن میگرن ایران

آلزایمر و سردرد : تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود آیا میگرن باعث زوال عقل می شود یا اینکه حملات میگرنی عوامل مهم سبک زندگی مانند کیفیت خواب، رژیم غذایی و ورزش منظم را مختل می کند.

بیماران مبتلا به میگرن در مقایسه با گروه کنترل غیر همسان با میگرن، خطر ابتلا به زوال عقل، آلزایمر و سایر دمانس‌های خاص و دمانس نامشخص را افزایش می‌دهند. اگرچه مکانیسم این ارتباط تا حد زیادی ناشناخته باقی مانده است، چندین توضیح ممکن برای مسیرهای مرتبط با میگرن و زوال عقل وجود دارد.

بیشتر بخوانید: چه موقع به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنیم

میگرن با افزایش خطر انفارکتوس میوکارد و سکته مغزی ایسکمیک، که از عوامل خطر شناخته شده برای آلزایمر هستند، مرتبط است. میگرن با تغییرات ساختاری و عملکردی مغز، از جمله تغییرات در جریان خون مغزی، افزایش ضایعات شبه انفارکتوس تحت بالینی و تغییرات حجم مغز مرتبط است.

مکانیسم های احتمالی دیگری که میگرن و زوال عقل را به هم مرتبط می کند شامل تغییرات در مسیر کورتیزول-هیپوکامپ، التهاب، افزایش تشکیل پلاک آمیلوئید، کمبود فاکتورهای رشد عصبی به دلیل افسردگی همراه، و تغییرات مرتبط با درد مزمن در ساختار شبکه حافظه مغز است.

تصور می شود که تقریباً 45 درصد از بزرگسالان نوعی اختلال سردرد را در سطح جهان تجربه می کنند. تحقیقات نشان داده است که چنین اختلالاتی ممکن است با آسیب به ماده سفید مغز مرتبط باشد، که به عقیده برخی، عامل خطر زوال عقل نیز می باشد. این موضوع باعث شده است که برخی این سوال را مطرح کنند که آیا میگرن های مکرر می تواند خطر ابتلا به زوال عقل را در افراد افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: انواع سردرد و شماره دکتر سردرد

آلزایمر و سردرد: میگرن چیست

میگرن یک بیماری شایع سلامتی است که تقریبا 20 درصد از زنان و 7 درصد از مردان آن را تجربه می کنند. میگرن را می توان به عنوان یک سردرد متوسط یا شدید توصیف کرد که منجر به درد ضربان دار در یک قسمت خاص از سر می شود. علاوه بر احساس درد، طیف وسیعی از علائم دیگر نیز ممکن است تجربه شود، از جمله افزایش حساسیت به صدا یا نور، حالت تهوع و استفراغ.

سه نوع اصلی میگرن وجود دارد: میگرن خاموش، میگرن با اورا و میگرن بدون اورا. افراد مبتلا به میگرن ممکن است گهگاه یا چند بار در هفته آن را تجربه کنند.

بیشتر بدانید: بهترین دکتر آلزایمر در مرزداران تهران کیست

آلزایمر و سردرد: زوال عقل چیست

زوال عقل یکی از شایع ترین بیماری های عصبی است که به طور معمول افراد مسن را تحت تاثیر قرار می دهد و با کاهش عملکرد شناختی مشخص می شود. علائم تجربه شده معمولاً پیشرونده، تدریجی و مداوم هستند و می توانند به شدت توانایی افراد مبتلا را برای عملکرد روزانه خود مختل کنند. تظاهر علائم این اختلال اغلب می تواند بین بیماران متفاوت باشد.

به عنوان مثال، کاهش عملکرد شناختی می تواند به صورت مجموعه ای از علائم، مانند آپراکسی، از دست دادن حافظه، و نقص زبان ظاهر شود. چهار نوع اصلی زوال عقل وجود دارد: زوال عقل لوی، زوال عقل فرونتومپورال، زوال عقل عروقی و بیماری آلزایمر.

آیا میگرن های مکرر خطر زوال عقل و آلزایمر را افزایش می دهد

آلزایمر و سردرد : از آنجایی که زوال عقل به طور فزاینده ای شیوع پیدا می کند، به ویژه، از آنجایی که اکثر جوامع غربی با جمعیت سالخورده مواجه هستند، نگرانی فزاینده ای برای جستجوی علل بالقوه این بیماری وجود دارد. با توجه به این موضوع، مجموعه ای از تحقیقات وجود دارد که ارتباط احتمالی بین میگرن های مکرر و زوال عقل را بررسی می کند. برخی از تحقیقات نشان می دهد که ممکن است در واقع ارتباطی وجود داشته باشد.

افراد مبتلا به زوال عقل در مقایسه با افراد بدون زوال عقل بیشتر احتمال دارد هر نوع سردردی (از جمله میگرن و سردردهای غیر میگرنی) را گزارش کنند. ممکن است بین میگرن و زوال عقل ارتباط وجود داشته باشد.

سابقه میگرن به طور قابل توجهی احتمال ابتلا به زوال عقل را در زنان افزایش می دهد. علاوه بر این، یک مطالعه نشان داد که میگرن یک عامل خطر برای بیماری آلزایمر و زوال عقل است. با این حال، به دلیل داشتن نمونه ای از زنان مبتلا به میگرن، مجددا این تأثیر فقط در زنان ایجاد شد.

در مقابل، محققان دیگر هیچ ارتباطی بین میگرن های مکرر و زوال عقل پیدا نکرده اند. با این حال، در عوض، برخی ارتباط بالقوه را به طور گسترده‌تری بین اختلالات سردرد عمومی و زوال عقل تشخیص دادند.

محققان مکانیسم‌ هایی را در مغز شناسایی کرده‌اند که تصور می‌شود با اختلالات سردرد و زوال عقل همپوشانی دارند. مطالعات چندین ساختار مغز مرتبط با درد، از جمله سردرد را شناسایی کرده‌اند. به عنوان مثال، قشر گیجگاهی، تالاموس، سینگولیت قدامی، آمیگدال و اینسولا همگی در طی تکامل سردرد تغییر شکل داده اند. این نواحی مغز همچنین با حافظه مرتبط هستند که معمولاً در افراد مبتلا به زوال عقل دچار اختلال می شود.

بیشتر بدانید: علائم مرگ بیماران آلزایمری چیست؟

میگرن و آلزایمر و سر درد

آلزایمر و سردرد : یافتن یک عامل خطر میانسالی برای زوال عقل مانند میگرن می تواند امکان تشخیص زودتر بیماران در معرض خطر را فراهم کند. سابقه میگرن یک عامل خطر مهم برای بیماری آلزایمر (AD) و همه عوامل زوال عقل بود، اما نه زوال عقل عروقی، در یک مطالعه اخیر که افراد مسن‌تری را که به طور مستقل زندگی می‌کنند مورد بررسی قرار داد.

محققان خاطرنشان کردند که زوال عقل شایع ترین بیماری عصبی در افراد مسن است و با توجه به افزایش کنونی شیوع و انتظار رشد بیشتر با افزایش سن جمعیت، شناسایی عوامل پیش بینی کننده زوال عقل بسیار مهم است.

سردرد، از جمله میگرن، شایع ترین اختلال عصبی در تمام سنین است. مطالعات قبلی پیشنهاداتی مبنی بر ارتباط بین میگرن و زوال عقل پیدا کرده اند. با این حال، ارتباط‌ها به خوبی تعریف نشده‌اند و ممکن است بر اساس نوع زوال عقل، شدت سردرد/میگرن، جنسیت، بیماری‌های زمینه ای و نمونه‌های بالینی در مقایسه با نمونه‌های مبتنی بر جامعه متفاوت باشند.

درک بهتر یک رابطه احتمالی می تواند شامل غربالگری زودهنگام برای کاهش شناختی در بیماران مبتلا به میگرن و همچنین مداخلاتی برای به تاخیر انداختن زوال عقل، بهبود کیفیت زندگی و افزایش احتمال پیری سالم باشد.

برای شرکت در مطالعه، شرکت‌کنندگان غربالگری شدند تا مشخص شود که شناخت آن‌ها در ابتدا مختل نشده است. محققان داده‌های مربوط به سابقه میگرن و همه متغیرهای کمکی را در ابتدا جمع‌آوری کردند.

ارتباط سابقه مادام العمر میگرن، واریانه های مخدوش کننده (سن، جنسیت، تحصیلات و افسردگی) و متغیرهای مداخله گر (فشار خون، سکته قلبی، سایر بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت) با همه زیرگروه های زوال عقل و زوال عقل (AD و دمانس عروقی) ارزیابی شد.

افراد مبتلا به زوال عقل، آلزایمر، یا زوال عقل عروقی به طور قابل توجهی مسن تر بودند. افراد مبتلا به زوال عقل یا آلزایمر تحصیلات کمتری داشتند. سکته مغزی در شرکت‌کنندگان مبتلا به زوال عقل یا زوال عقل عروقی به طور قابل‌توجهی شایع‌تر از افرادی بود که عملکرد شناختی آنها تحت تأثیر قرار نگرفت.

اگرچه سکته مغزی یک پیش‌بینی‌کننده آماری معنی‌دار مستقل برای زوال عقل نبود، اما معیارهای آماری را برای گنجاندن در مدل کاملا تعدیل‌شده برآورده کرد. میگرن، آن سردردهای مزاحم که اغلب شما را برای یک روز کامل در بستر می‌گذارند، ممکن است در افزایش خطر زوال شناختی نقش داشته باشند.

در این مطالعه 679 فرد مسن 65 سال و بالاتر که در مطالعه سلامت و پیری منیتوبا شرکت داشتند، مورد بررسی قرار گرفت. محققان شرکت‌کنندگان را پس از گذشت پنج سال از مطالعه غربالگری کردند و توانایی‌های شناختی آن‌ها را تجزیه و تحلیل کردند.

میگرن و آلزایمر و سردرد

آیا آلزایمر و سردرد مرتبط است؟ میگرن سردردهای عود کننده ای است که می تواند درد متوسط تا شدید داشته باشد. طبق گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، آنها در گروه اختلال سردرد اولیه قرار می گیرند و اغلب افراد بین 35 تا 45 سال را تحت تاثیر قرار می دهند. میگرن نیز بیشتر زنان را تحت تاثیر قرار می دهد. میگرن معمولا در اثر انتشار التهاب در اعصاب و رگ های خونی اطراف سر ایجاد می شود. میگرن همراه با اورا (MA)، به ویژه، به عنوان یک عامل خطر برای بیماری های قلبی عروقی شناخته شده است.

تحقیقات گذشته ارتباط بین میگرن و خطر زوال عقل را پیدا کرده است. اگرچه دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که پشت این پیوند چیست، ممکن است ارتباطی با عوامل خطر عروقی داشته باشد. تحقیقات گذشته همچنین نشان داده است که عوامل خطر عروقی، مانند فشار خون بالا و دیابت، می توانند خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهند. محققان همچنین در سال های اخیر کشف کردند که میگرن های طولانی مدت ممکن است ساختار مغز را تغییر داده و اثرات مخربی داشته باشد.

آیا آلزایمر و سردرد مرتبط است؟ متخصصان مغز و اعصاب ارتباط قوی بین تجربه حملات میگرنی و افزایش خطر ابتلا به زوال عقل، به ویژه بیماری آلزایمر پیدا کرده اند. با این حال، هیچ ارتباطی بین میگرن و ابتلا به زوال عقل عروقی، که ناشی از محدودیت جریان خون به مغز است، وجود نداشت. توجه به این نکته مهم است که برخی از تحقیقاتی که به بررسی ارتباط بین میگرن و شروع زوال عقل می پردازند، ارتباط هایی را شناسایی کرده اند که لزوما به معنای علت نیستند. بنابراین، نمی توان گفت که آیا میگرن باعث زوال عقل می شود یا اینکه افراد مبتلا به زوال عقل بیشتر احتمال دارد که میگرن های مکرر را تجربه کنند.