راه های درمان میگرن در کودکان چگونه است؟

میگرن شایع ترین بیماری مربوط به مغز و اعصاب در کودکان است و سبب ناتوانی در کودک می شود و برنامه کاری و خانوادگی والدین را مختل می کند. میگرن در کودکان سبب شده کودک ناتوان شده و نتواند کارهای روزانه اش را بدرستی انجام دهد. اما دکتر مهسا موسوی درمان میگرن در کودکان را بصورت کاملا ماهرانه انجام میدهد و بسیار کمک میکند تا کودک شما بتواند فعالیت روزانه خودش را انجام دهد.

میگرن در کودکان چیست

میگرن می تواند در طول زندگی هر فردی رخ دهد. در حالی که تقریباً 25 درصد از کودکان مبتلا به میگرن تا سن 25 سالگی عاری از میگرن خواهند بود، تقریباً نیمی از آنها همچنان در سن 50 سالگی علائم میگرن را خواهند داشت. اما کودکان هم درگیر میگرن خواهند شد. درمان میگرن در کودکان یکی از دغدغه های والدین است.

حدود 10 درصد از کودکان 6 تا 20 ساله میگرن می گیرند. حملات می توانند از سنین پایین شروع شود و با افزایش سن زیاد می گردد:

• ·      3 درصد در کودکان دو تا هفت ساله
  • ·      5 درصد در سنین هفت تا یازده
  • ·      5 درصد از پسران و 10 درصد از دختران در دوران بلوغ، سن یازده به بالا

میگرن در کودکان کمتر رخ می دهد. سردرد تقریبا شایع است و به راحتی قابل درمان است، اما میگرن یکی از پنج بیماری اصلی دوران کودکی است.

بیشتر بخوانید: درمان میگرن با دکتر خوب برای میگرن نی نی سایت

اکثر کودکان مبتلا به میگرن یکی از علائم زیر را دارند: احساس انسداد گوش، آبریزش چشم، قرمزی ملتحمه، افتادگی پلک، خشکی چشم، گرفتگی بینی یا آبریزش بینی.

سردردهای مکرر سبب ناتوانی در کودک می شود. تاثیر منفی بیماری میگرن بر کیفیت کلی زندگی کودک را نباید نادیده گرفت. دقیقا مشکلات میگرن کودکان مشابه دیگر بیماری ها در کودکان است مانند: سرطان، بیماری قلبی و بیماری روماتیسمی.

علائم بالینی ممکن است بسته به سن کودک متفاوت باشد: نوزادان کمتر از دوازده ماه ممکن است فقط قسمت های کوبیدن سر را داشته باشند.

بیشتر بخوانید: راه های کاهش سردرد توسط بهترین متخصص مغز و اعصاب برای سردرد

کودکان نوپا، یک تا پنج ساله، اغلب بیمار به نظر می رسند. آنها درد شکم، استفراغ، و میل به خوابیدن در یک اتاق تاریک دارند. آنها درد خود را با تحریک پذیری، تکان دادن یا گریه کردن بدون داشتن دلیل آشکار بیان می کنند.

کودکان در سنین مدرسه (سنین 5 تا 10 سال) سردرد در پیشانی دارند. موارد زیر از علائم میگرن در کودکان است: دردهای شکمی، تهوع، استفراغ، حساسیت به صدا، نور، سرگیجه، خواب، تورم مجرای بینی، تشنگی، تعریق زیاد.

بیشتر بخوانید: میگرن چه نوع سردردی است و بهترین دکتر میگرن در تهران نی نی سایت

تشخیص و درمان میگرن در کودکان

تشخیص سردرد میگرنی و درمان میگرن در کودکان در درجه اول بر اساس شرح حال کامل پزشکی کودک است. همانطور که در مورد بزرگسالان، بسیار مفید است که به پزشک در مورد شدت، مدت و دفعات سردرد بگویید.

آگاهی از وجود سایر اعضای خانواده با سابقه علائم میگرن می تواند در شناسایی تشخیص و درمان میگرن در کودکان مفید باشد. حدود 90 درصد از افراد مبتلا به میگرن گزارش می دهند که یکی از اعضای خانواده خود نیز میگرن را تجربه کرده است.

معیارهای تشخیصی مشابه بزرگسالان است، اما تفاوت‌هایی وجود دارد: مدت حملات اغلب کوتاه ‌تر است، سردردها در هر دو طرف سر بیشتر است، برای افراد زیر 8 سال هاله کمتری دارد، حالت تهوع و تهوع مکرر بیشتر است. کودکان اغلب می خواهند از نور، سر و صدا، بوهای شدید و حرکت فرار کنند.

بیشتر بخوانید: میگرن چیست و بهترین فوق تخصص میگرن در تهران

شرایط پزشکی دیگری نیز وجود دارد که اغلب در کودکان مبتلا به میگرن وجود دارد. این بیماری همراه با آلرژی های فصلی، آسم و عفونت های مکرر گوش است.

سایر مشکلات پزشکی مرتبط با سردردهای دوران کودکی شامل کم خونی، چاقی، بیماری های شکمی و قاعدگی زودرس است.

همانند بزرگسالان، کودکان نیز ممکن است به بیماری‌های روانپزشکی مشترک، از جمله افسردگی، اضطراب، ADHD، و همچنین صرع، اختلالات خواب، سندرم تورت و بیماری‌های قلبی عروقی مبتلا شوند.

درمان میگرن در کودکان

درمان میگرن در کودکان و مدیریت کودکان مبتلا به سردرد یک چالش است زیرا گزینه‌های درمانی به خوبی تثبیت شده وجود دارد.

برخی پیشنهادات محافظه کارانه برای پیشگیری و درمان میگرن در کودکان مانند:

• در یک اتاق خنک، تاریک و ساکت دراز بکشید و بخوابید
  • اعمال یخ یا فشار به محل ناراحتی
  • با استفاده از تکنیک های ریلکسیشن و خود هیپنوتیزم

بسیاری از همان داروهای مداخله ای که در بزرگسالان استفاده می شود را می توان در کودکان استفاده کرد. برای کودکان شش سال به بالا، درمان زودهنگام میگرن با استامینوفن و ایبوپروفن بی‌خطر و مؤثر بوده است. داروهای ضد تهوع که اثر مسدودکننده ثانویه روی دوپامین دارند، مانند متوکلوپرامید و پروکلروپرازین، می‌توانند در بیمارانی که علائم مرتبط با تهوع و استفراغ دارند مفید باشند. تریپتان ها می توانند به عنوان یک گزینه درمانی حاد برای کودکان و نوجوانان مبتلا به میگرن در نظر گرفته شوند.

بیشتر بخوانید: تاثیر آب و هوای بهاری بر میگرن و سر درد و پروفسور مغز و اعصاب در تهران

آلموتریپتان، ترکیبی از سوماتریپتان-ناپروکسن سدیم و اسپری بینی زولمیتریپتان (که در هنگام تهوع یا استفراغ کودک همراه با سردرد مفید است) برای استفاده در کودکان 12 تا 17 ساله تایید شده است. در حال حاضر، اطلاعات کافی برای توصیه فرواتریپتان، ناراتریپتان و التریپتان برای استفاده در کودکان مبتلا به میگرن وجود ندارد. بلوک های عصبی، معمولا با لیدوکائین و ترجیحا بلوک های عصبی پس سری، یک دارو جایگزین موثر هستند.

دستگاه نورومدولاسیون، Nerivio، همچنین برای استفاده در کودکان 12 سال و بالاتر مورد تایید FDA است.

بیشتر بخوانید: علائم میگرن چیست و از کجا بفهمیم میگرن داریم یا سر درد؟

داروهای پیشگیری کننده برای درمان میگرن در کودکان

هنگامی که میگرن دوران کودکی مزمن می شود و به طور موثر با داروهای حاد درمان نمی شود، گزینه های پیشگیرانه مورد تایید FDA کمی وجود دارد. مهم است که مشخص شود آیا هر داروی پیشگیری کننده برای میگرن برای کودکان مناسب است یا خیر. اثربخشی و عوارض جانبی داروهای پیشگیرانه در کودکان نیاز به مطالعه بیشتر دارد.

توپیرامات، یک داروی ضد تشنج که برای پیشگیری از میگرن در بزرگسالان استفاده می شود، تنها داروی مورد تایید FDA برای پیشگیری در کودکان است.

بیشتر بخوانید: میگرن چیست و علت و علائم سر درد میگرنی کدام است؟

سایر گزینه های پیشگیرانه برای درمان میگرن در کودکان که می توان بدون برچسب برای کودکان تجویز کرد:

• سیپروهپتادین
  • آمی تریپتیلین
  • پروپرانولول
  • دیوالپروکس سدیم
  • فلوناریزین
  • ممانتین
  • اونابوتولینوم توکسینA
  • تعدیل عصبی
  • مسدود کننده های CGRP

یک بررسی در سال 2018 در مورد استفاده از داروهای پیشگیرانه و درمان میگرن در کودکان به این نتیجه رسید که توپیرامات با نرخ 67 درصد بهترین کاهش سردرد را داشت. اگرچه توپیرامات تنها داروی پیشگیرانه مورد تایید FDA برای سنین 12 تا 17 سال است، اما دارای عوارض جانبی بالقوه از دست دادن حافظه، کاهش اشتها و افزایش بدخلقی است. آمی تریپتیلین و توپیرامات بهتر از دارونما نیستند و عوارض جانبی بیشتری دارند.

تغییرات سبک زندگی برای درمان میگرن در کودکان

قبل از شروع هر گونه داروهای پیشگیرانه، کار بر روی اصلاحات رفتاری گزینه درمانی ارجح است. در یک مطالعه، نزدیک به 20 درصد از کودکان با رعایت بهداشت خوب سردرد، دفعات سردرد خود را حداقل 50 درصد کاهش دادند.

این تغییرات رفتاری ممکن است والدین را ملزم به تحمیل روال های سخت جدید در خوردن، خوابیدن و ورزش و همچنین رژیم غذایی سالم و اجتناب از برنامه ریزی بیش از حد فعالیت های روزانه، قبل از شروع داروها کند.

در مورد محدودیت های غذایی، انجمن سردرد آمریکا فقط محدود کردن مصرف کافئین را توصیه می کند و هیچ نوع غذایی را محدود نمی کند مگر اینکه محرک غذایی بسیار خاصی شناسایی شود.

به نظر می رسد یک رژیم غذایی متعادل مهم است و حذف وعده های غذایی اغلب به عنوان یک محرک شناخته می شود. کم آبی بدن نیز معمولا به عنوان محرک سردرد شناخته می شود. به کودک یک میان وعده یا بار پروتئین اضافی برای حفظ سطح قند خون ثابت و یک بطری آب حتما بدهید.

افزایش تمرینات بدنی به عنوان یک ابزار کاهش وزن باید با رعایت نکات پزشکی توصیه گردد. ورزش همچنین می تواند محرکی برای برخی از بیماران مبتلا به میگرن باشد. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد یوگا و تای چی ممکن است به ویژه برای بیماران مبتلا به میگرن مفید باشد.

ویتامین ها و مکمل ها برای درمان میگرن در کودکان

ریبوفلاوین – حدود 70 درصد از کودکانی که از 240 میلی گرم ویتامین B2 یا ریبوفلاوین استفاده می کردند، 50 درصد یا بیشتر در دفعات حملات و بیست و یک درصد کاهش در شدت داشتند. عوارض جانبی قابل توجهی وجود نداشت.

کوآنزیم Q-10 – یک کارآزمایی از کوآنزیم Q10 بر روی بیماران مبتلا به میگرن کودکان نشان داد که اکثریت آنها حداقل سطح کوآنزیم Q10 کمی داشتند. عوارض جانبی نادر بود و شامل تهوع، بی اشتهایی، سوء هاضمه، اسهال و بثورات پوستی، به ویژه در دوزهای بالا بود.

ملاتونین – در یک مطالعه از یک دوز روزانه 0.3 میلی گرم در هر کیلوگرم ملاتونین به مدت سه ماه، دفعات ماهانه، شدت و مدت سردرد حدود 50 درصد کاهش یافت.

منیزیم – مطالعات منیزیم به عنوان یک داروی پیشگیری کننده برای میگرن کودکان محدود و کم است. اثربخشی این ریزمغذی هنوز ناشناخته است. دوز منیزیم برای میگرن کودکان نیز نامشخص است و به دلیل عوارض جانبی اسهال محدود است.

باتربور – به دلیل نگرانی در مورد سمیت کبدی در اشکال خالص نشده آن، باید از مصرف آن در کودکان اجتناب شود.

تعدادی استراتژی وجود دارد که پرستاران مدرسه باید در مورد کودکانی که از سردرد و معده درد شکایت دارند در نظر بگیرند. عوامل استرس زای مختلفی مانند مشکلات خانوادگی از علل مهم سردردهای مکرر در نظر گرفته می شوند.

ارائه توصیه های درمانی شخصی یا درمان میگرن در کودکان مبتلا به میگرن برای پزشکان می تواند بسیار مفید باشد.

درمان میگرن در کودکان شامل کاهش محرک ها باشد. به‌ویژه اتاقی که ساکت و تاریک باشد، شاید با تختخواب و کیسه یخ بتوان سبب کاهش سردرد و میگرن در کودک شد. باید ارزیابی دوره ای درد و انتخاب فردی دارو بسته به سطح درد گزارش شده کودک وجود داشته باشد. این شامل یک مسکن ترجیحی برای دردهای خفیف تا متوسط و تریپتان برای دردهای متوسط تا شدیدتر است. اگر درد در مدت زمان مشخصی از حد معینی کمتر نشود، ممکن است لازم باشد کودک به بخش اورژانس منتقل شود.