علائم میگرن چیست و از کجا بفهمیم میگرن داریم یا سر درد؟

میگرن سبب درد شدید ضربان دار در یک طرف سر می گردد که فرد حالت تهوع، استفراغ دارد و بسیار حساسیت به نور و صدا دارد. این از علائم میگرن است که بسیار رایج است. حملات میگرن می تواند از ساعت ها تا چند روز ادامه داشته باشد و درد آن چنان شدید باشد که در فعالیت های روزانه شما اختلال ایجاد کند. حملات میگرن مراحل مشخصی دارند و درک آنها می تواند به افراد در مدیریت بیماری خود کمک کند. علائم مرتبط با مراحل اولیه حمله میگرن، مانند خستگی و تاری دید که می‌تواند با مراحل پیش‌دروم و هاله میگرنی  به عنوان علائم هشدار دهنده است و نیاز به درمان دارویی باشد. دکتر مهسا موسوی متخصص مغز و اعصاب با شناسایی و درمان زودهنگام میگرن حتی می تواند به پیشگیری از علائم میگرن در برخی افراد کمک کند. به‌علاوه، شناسایی عوامل خطری که می‌توانند در «خماری‌های پس از دروم» نقش داشته باشند، ممکن است به افراد در پیش‌بینی مدت حمله و پیامدهای آن و کاهش علائم میگرنکمک کند.

علائم میگرن چیست

برای برخی افراد، یک علامت هشداردهنده به نام هاله قبل یا همراه با سردرد رخ می دهد. میگرن با هاله شامل اختلالات بینایی و سوزن سوزن شدن در یک طرف صورت و بازو و پا می شود.

داروها سبب پیشگیری از درد میگرن ها و کاهش درد می شود. داروهای مناسب، همراه با داروهای خودیاری و تغییرات سبک زندگی، ممکن است کمک کنند.

بیشتر بخوانید: عوامل مختلف تشدید سردرد میگرنی با دکتر فوق تخصص میگرن در تهران

علائم میگرن: مراحل میگرن کدام است

علائم میگرن چیست و از کجا بفهمیم میگرن داریم یا سر درد؟

میگرن کودکان و نوجوانان شامل چهار مرحله است: پیش‌دروم، هاله، حمله و پس از دروم. همه تمام مراحل را در سردرد خود ندارند. انواع مختلف میگرن مانند:

بیشتر بخوانید: میگرن چیست و علت و علائم سر درد میگرنی کدام است؟

• میگرن همراه با هاله: علائم هشدار دهنده خاصی قبل از شروع میگرن وجود دارد، مانند دیدن چراغ های چشمک زن.
  • میگرن بدون هاله: رایج ترین نوع، که در آن میگرن بدون علائم هشدار دهنده رخ می دهد.
  • هاله میگرنی بدون سردرد، به عنوان میگرن خاموش است، اما سردرد ایجاد نمی شود.
  • برخی افراد مکرر چند بار در هفته درگیر میگرن می شوند. افراد دیگر گاهی میگرن دارند.

پرودروم

دو روز قبل از میگرن، درگیر تغییراتی می شوید، مانند:

• تغییرات خلقی، از افسردگی تا سرخوشی
  • هوس های غذایی
  • سفتی گردن
  • افزایش ادرار
  • احتباس مایع
  • خمیازه های مکرر

هاله میگرنی

برای برخی هاله قبل یا در حین میگرن رخ می دهد. هاله ها علائم برگشت پذیر است. علائمش معمولا بصری است. هر علامت به تدریج شروع شده و چند دقیقه تا یکساعت طول می کشد. علائم هاله های میگرنی شامل:

• پدیده های بصری، مانند دیدن اشکال مختلف، نقاط روشن یا فلاش های نور
  • از دست دادن بینایی
  • سوزن سوزن شدن در بازو یا پا
  • ضعف در صورت
  • مشکل در صحبت کردن

حمله میگرنی

اگر میگرن درمان نگردد این درد تا 3 روز طول خواهد کشید. دفعات بروز میگرن در افراد متفاوت است. میگرن به ندرت رخ می دهد و چندین بار در ماه در فرد بروز می کند.

در طول میگرن، علائم زیر را دارید:

• درد یک طرف سر
  • درد ضربان دار
  • حساسیت به نور و صدا

پست دروم

پس از میگرن، تا یک روز حس گیجی دارید. حرکت ناگهانی سر سبب سردرد می شود.

بیشتر بخوانید: سردردهای میگرنی و جراحی میگرن در تهران

علائم میگرن و تشخیص میگرن

اگر میگرن دارید برای درمان سردرد به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید تا میگرن شما را بر اساس علائم و معاینه فیزیکی و عصبی تشخیص دهد.

اگر وضعیت غیرعادی، پیچیده یا شدید باشد، آزمایش‌ زیر انجام می شود:

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI). با روش های تصویربرداری از مغز و عروق خونی عکس می گیرند. اسکن عکس از مغز به در تشخیص تومورها، سکته‌ مغزی، خونریزی مغز، عفونت‌ و سایر بیماری‌ه ای مغز و عصبی کمک زیادی می‌کند.

توموگرافی کامپیوتری. با سی تی اسکن تصاویر مقطعی دقیق از مغز تولید می کنند. تصاویر به پزشکان کمک کرده تومورها، عفونت ها، آسیب مغزی را بدرستی تشخیص بدهند.

بیشتر بخوانید: ارزیابی انواع رایج سردرد در کلینیک فوق تخصصی سردرد در تهران

علائم میگرن و درمان میگرن

هدف از درمان میگرن توقف علائم و جلوگیری از سردرد است. داروهایی برای مبارزه با میگرن:

• تسکین دهنده درد
  • پیشگیری کننده

انتخاب درمانی به فراوانی و شدت سردرد وابسته است.

بیشتر بخوانید: تاثیر آب و هوای بهاری بر میگرن و سر درد و پروفسور مغز و اعصاب در تهران

داروهایی برای تسکین علائم میگرن

داروها برای تسکین درد میگرن زمانی بهترین اثر را دارند که با اولین علائم میگرن مصرف گردد. به محض شروع علائم و نشانه‌های میگرن. داروهای درمانی عبارتند از:

مسکن ها. مسکن‌های بدون نسخه شامل آسپرین یا ایبوپروفن هستند. اگر بیش از حد مصرف شوند، سبب سردرد مصرف بیش از حد دارو و زخم و خونریزی در دستگاه گوارش می شود.

داروهای تسکین دهنده میگرن شامل کافئین، آسپرین و استامینوفن است که برای درد خفیف مفید است.

تریپتان ها مانند سوماتریپتان و ریزاتریپتان برای درمان میگرن عالی است، زیرا درد در مغز بلوک می‌کند.

بیشتر بخوانید: راه های کاهش سردرد توسط بهترین متخصص مغز و اعصاب برای سردرد

دی هیدروارگوتامین. به صورت اسپری بینی یا تزریقی زمانی مؤثر است که با شروع علائم میگرن مصرف شود. عوارض جانبی شامل استفراغ و حالت تهوع شدید است.

مبتلایان به عروق کرونر، فشار خون بالا یا بیماری کلیوی یا کبدی از مصرف دی هیدروارگوتامین دوری کنند.

Lasmiditan. برای درمان میگرن است. لاسمیدیتان سردرد را بهتر می کند.

Ubrogepant. برای درمان میگرن حاد با یا بدون هاله عالی است. ubrogepant در تسکین علائم میگرن مناسب است.

داروی Ubrogepant و rimegepant برای درمان میگرن حاد عالی است.

داروهای مخدر برای افرادی که نمی توانند سایر داروهای میگرن را مصرف کنند، داروهای مخدر مخدر ممکن است کمک کننده باشد. از آنجایی که آنها می توانند بسیار اعتیادآور باشند، معمولاً فقط در صورتی استفاده می شوند که هیچ درمان دیگری مؤثر نباشد.

بیشتر بخوانید: درمان میگرن با دکتر خوب برای میگرن نی نی سایت

داروهای ضد تهوع. اگر میگرن با حالت تهوع و استفراغ باشد، این دارو خوب است. داروهای ضد تهوع عبارتند از کلرپرومازین، متوکلوپرامید یا پروکلروپرازین. اینها همراه با داروهای مسکن مصرف می گردند.

اگر باردار هستید از هیچ یک از این داروها بدون مشورت متخصص استفاده نکنید.

بیشتر بخوانید: میگرن چه نوع سردردی است و بهترین دکتر میگرن در تهران نی نی سایت

داروهای پیشگیرانه میگرن برای علائم میگرن

برخی داروها سبب پیشگیری از میگرن های مکرر می شود. اگر سردردهای مکرر، طولانی مدت یا شدید دارید که به خوبی به درمان پاسخ نمی دهند، پزشک ممکن است داروهای پیشگیرانه را توصیه کند.

بیشتر بخوانید: میگرن چیست و انجمن میگرن ایران

هدف داروهای پیشگیرانه کاهش دفعات ابتلا به میگرن، شدت حملات و مدت زمان آنهاست. عبارتند از:

داروهای کاهش دهنده فشار خون. مسدودکننده های بتا مانند پروپرانولول و متوپرولول تارتارات  است. مسدود کننده های کانال کلسیم مانند وراپامیل در پیشگیری از میگرن همراه با اورا مفید است.

داروهای ضد افسردگی یک داروی ضد افسردگی سه حلقه ای (آمی تریپتیلین) می تواند از میگرن جلوگیری کند. به دلیل عوارض جانبی آمی تریپتیلین، مانند خواب آلودگی، ممکن است به جای آن داروهای ضد افسردگی دیگری تجویز شود.

بیشتر بخوانید: میگرن چیست و بهترین فوق تخصص میگرن در تهران

داروهای ضد تشنج. والپروات و توپیرامات ممکن است در صورت داشتن میگرن کمتر کمک کننده باشند، اما می توانند عوارض جانبی مانند سرگیجه، تغییرات وزن، حالت تهوع و موارد دیگر را ایجاد کنند.

تزریق بوتاکس. تزریق بوتاکس تقریبا هر 12 هفته به پیشگیری از میگرن در برخی از بزرگسالان کمک می کند.

بیشتر بخوانید: بررسی انواع سردردها با بهترین دکتر فوق تخصص سردرد در تهران

آنتی بادی های مونوکلونال داروهای جدیدتری هستند که توسط سازمان غذا و دارو برای درمان میگرن تایید شده اند. آنها به صورت ماهانه یا سه ماهه به صورت تزریقی تجویز می شوند. شایع ترین عارضه جانبی واکنش در محل تزریق است.

علائم میگرن چیست

علامت اصلی میگرن سردرد شدید در یک طرف سر همراه با درد ضربان دار متوسط یا شدید است. سبب شده فرد فعالیت های عادی نداشته باشد. درد در هر دو طرف سر ایجاد می شود و صورت یا گردن شما را متاثر می کند.

بیشتر بخوانید: بررسی علل سردرد با دکتر انصاری فوق تخصص سردرد

علائم دیگر عبارتند از:

• احساس بیماری
  • مریض شدن

حساسیت به نور و صدا سبب شده مبتلایان به میگرن در اتاق ساکت و تاریک بمانند.

بیشتر بخوانید: چه موقع به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنیم

برخی از افراد گاهی اوقات علائم دیگری از جمله:

• تعریق
  • تمرکز ضعیف،
  • احساس خیلی گرم یا خیلی سرد
  • درد شکم (شکم).
  • اسهال

همه افراد مبتلا به میگرن این علائم اضافی را تجربه نمی کنند و برخی افراد ممکن است بدون داشتن سردرد آنها را تجربه کنند. علائم میگرن بین 4 ساعت تا 3 روز است، اگرچه تا یک هفته بعد از آن احساس خستگی شدید دارید.

بیشتر بخوانید: بهترین متخصص مغز و اعصاب (نورولوژیست)

علائم هاله میگرنی شامل مشکلات بینایی – مانند دیدن چراغ های چشمک زن، الگوهای زیگزاگ یا نقاط کور، بی حسی و سوزن سوزن یک دست و صورت و لب ها و زبان باشد و بطرف بالا درد و علائم حرکت کند. احساس سرگیجه یا عدم تعادل، مشکل در صحبت کردن و از دست دادن هوشیاری است. علائم هاله معمولاً در طول 5 دقیقه ایجاد می شود و تا یک ساعت ادامه می یابد. برخی از افراد آن فقط سردرد خفیف یا بدون سردرد هستند.

چه زمانی به دکتر مهسا موسوی متخصص مغز و اعصاب برویم

اگر علائم مکرر یا شدید میگرن دارید با مصرف مسکن‌های بدون نسخه مانند پاراستامول قابل کنترل نیست، به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: متخصص مغز و اعصاب خوب در تهران

حداکثر دوز مسکن استفاده نشود زیرا درمان سردرد را دشوار می کند.

همچنین در صورت داشتن میگرن های مکرر (بیش از 5 روز در ماه)، حتی اگر بتوان آن را با دارو کنترل کرد، باید یک وقت ملاقات با پزشک عمومی بگیرید.

اگر شما یا نزدیکانتان موارد زیر را دارد با آمبولانس تماس بگیرید:

فلج یا ضعف در یک طرف صورت

گفتار نامفهوم یا درهم

سردرد دردناک ناگهانی که منجر به درد شدیدی می شود که برخلاف آنچه قبلا تجربه شده بود

سردرد همراه با درجه حرارت بالا (تب)، سفتی گردن، آشفتگی ذهنی، تشنج، دوبینی و بثورات پوستی

علائم شاید نشانه سکته مغزی یا مننژیت است و باید توسط پزشک بررسی گردد.

بیشتر بخوانید: سکته مغزی : هر آنچه باید در موردش بدانید

میگرن کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار دهد و سبب ممانعت شما از فعالیت های روزانه می گردد.

برخی از افراد پس از اولیم علامت متوجه می شوند که باید در رختخواب بمانند. درمان هایی موثر برای کاهش علائم و جلوگیری از حملات بیشتر هست. حملات میگرن گاهی با گذشت زمان بدتر می گردد. میگرن یک سردرد ضربان دار در یک طرف سر است و افزایش حساسیت به نور یا صدا از علائم رایج آن است. اگر منظم علائم میگرن دارید با پزشک خود صحبت کنید. اگر سابقه سردرد دارید، به پزشک مراجعه کنید. در صورت دیدن هر یک از علائم زیر فورا به پزشک مراجعه کنید:

• سردرد شدید و ناگهانی
  • سردرد همراه با تب، سفتی گردن، گیجی، تشنج، دو بینی، بی حسی یا ضعف