علائم بیماری ستون فقرات چیست؟

ستون فقرات از بسیاری از مهره‌ها یا تک تک استخوان‌های ستون فقرات تشکیل شده است که روی هم قرار گرفته‌اند. این مهره ها با هم ستون مهره را تشکیل می دهند. بالاترین بخش ستون مهره ها، قسمتی که در گردن قرار دارد، ستون فقرات گردنی نامیده می شود. در قسمت فوقانی و میانی پشت، ستون فقرات قفسه سینه نامیده می شود.

در زیر ستون فقرات قفسه سینه، ستون فقرات کمری، در قسمت پایین کمر قرار دارد. در نهایت، ستون فقرات خاجی (یا ساکروم) در زیر قسمت کوچک پشت، بین باسن قرار دارد. دیسک های بین مهره ای محکم مهره ها را به هم متصل می کنند. دیسک های بین مهره ای به عنوان بالشتک و ضربه گیر بین مهره ها عمل می کنند. هر دیسک از یک هسته ژله مانند تشکیل شده است که توسط یک حلقه بیرونی فیبری احاطه شده است. علائم بیماری ستون فقرات بسیار زیاد است. با مراجعه به متخصص مغز و اعصاب و دکتر مهسا موسوی می توانید علائم بیماری ستون فقرات را برطرف کرده و بهبود یابید.

آناتومی ستون فقرات

در ستون فقرات گردنی، سینه ای و کمری، همه مهره ها اساسا مشابه هستند. هر مهره (مفرد مهره ها) از دو بخش تشکیل شده است. یک بخش، بدنه مهره ها، یک بخش استوانه ای است جلوی بدن است و استحکام و ثبات ستون فقرات را فراهم می کند. بخش دیگر یک بخش کمانی شکل از استخوان است که به آن قوس مهره ای می گویند.

بیشتر بخوانید: نوار عصب و عضله کودکان برای تشخیص چیست؟

قوس مهره توسط دو ستون کوچک استخوانی به نام ساقه به بدن مهره متصل می شود. بخش هایی از استخوان به نام لامینه قوس را تشکیل می دهد. فضای توخالی مانند مرکز یک حلقه توسط بدنه مهره ها، ساقه ها و ورقه ها محصور شده است. حلقه‌ها که در ستون فقرات روی یکدیگر قرار گرفته‌اند، در یک راستا قرار می‌گیرند تا کانالی طولانی و به خوبی محافظت شده به نام کانال نخاعی تشکیل دهند.

در داخل کانال نخاعی که به خوبی محافظت شده است، نخاع قرار دارد، دسته ظریفی از اعصاب و سایر بافت‌هایی که مغز و بدن را به هم متصل می‌کنند. غشاهایی به نام مننژ، نخاع را می پوشانند. مننژها در مایعی به نام مایع مغزی نخاعی (CSF) قرار می گیرند که طناب نخاعی را حمام می کند و بالشتک می کند.

بیشتر بخوانید: وقتی پروفسور سمیعی و برترین جراح مغز و اعصاب جهان در کنار هم قرار می گیرند

کانال نخاعی نیز ابتدای ریشه های عصبی نخاعی را در خود جای داده است. اینها اعصابی هستند که ستون فقرات را ترک می کنند و از کانال نخاعی از طریق سوراخ های کوچک (روزنه های کوچک) خارج می شوند تا به بدن منشعب شوند.

ستون فقرات گردنی، سینه ای و کمری در کودکان و بزرگسالان متفاوت است. در بدو تولد، پنج مهره خاجی شبیه مهره های ستون فقرات کمری درست بالای آنها هستند. در اواخر سال اول زندگی، نواحی داخل و اطراف این مهره ها شروع به استخوانی شدن یا تشکیل استخوان می کنند و شکل مهره ها شروع به تغییر می کند. در حدود زمان بلوغ، پنج مهره خاجی شروع به جوش خوردن می کنند و در اواسط دهه بیست تا اواسط دهه سی، یک استخوان جامد را تشکیل می دهند.

علائم بیماری ستون فقرات

درمان علائم بیماری ستون فقرات، در بزرگسالان یا کودکان، اغلب به یک یا چند مورد از دلایل زیر مورد نیاز است:

بیشتر بخوانید: نوار عصب عضله چیست و چگونه انجام می شود؟

رفع فشار نخاع یا ریشه های عصبی: فشار روی نخاع یا ریشه های عصبی را فشرده سازی می گویند. برداشتن آن فشار را رفع فشار می گویند. فشرده شدن یک ریشه عصبی فردی می تواند آن را ملتهب و تحریک کند و باعث درد، ضعف یا تغییرات حسی در ناحیه ای از بدن شود که توسط آن ریشه عصبی سروکار دارد. (در یک دست یا پا است.) فشرده سازی نخاع می تواند باعث درد، ضعف یا تغییرات حسی در هر دو دست یا هر دو پا شود. از دست دادن کنترل روده یا مثانه؛ و آسیب دائمی لامینکتومی، کورپکتومی و دیسککتومی نمونه هایی از جراحی های رفع فشار هستند.

حذف تومور یا ناهنجاری عروقی: تومورها و ناهنجاری‌های عروقی با جراحی با برداشتن تومور با میکروسکوپ درمان می‌شوند که در آن جراح مغز و اعصاب از یک میکروسکوپ عمل کننده و ابزارهای جراحی بسیار ظریف برای برداشتن تومور یا ناهنجاری استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید: رشته نورولوژی چیست و نورولوژیست کیست؟

بازیابی تراز و ثبات ستون فقرات: بسیاری از شرایط، تروماها و برخی درمان‌های جراحی می‌توانند باعث از دست دادن تراز و ثبات ستون فقرات شوند. جراحان مغز و اعصاب ممکن است از درمان‌های جراحی مانند استئوتومی، استئوتومی با ساق پا یا برداشتن ستون مهره‌ها برای تنظیم مجدد ستون فقرات استفاده کنند. درمان های جراحی مانند فیوژن ستون فقرات ابزاری می تواند استحکام و ثبات ستون فقرات را بازیابی کند.

اختلال ستون فقرات و علائم بیماری ستون فقرات چیست؟

اختلال ستون فقرات به یک ناهنجاری ستون فقرات در هر مکانی از گردن تا پایین کمر اشاره دارد. از آنجایی که ستون فقرات به عنوان تکیه گاه اصلی بدن شما عمل می کند و از نخاع شما محافظت می کند، بسیاری از اختلالات ستون فقرات می تواند دردناک و در برخی موارد دژنراتیو باشد.

انواع مختلف اختلالات ستون فقرات چیست

انواع مختلفی از اختلالات ستون فقرات وجود دارد، از جمله:

• بیماری دژنراتیو دیسک
  • ناهنجاری های ستون فقرات
  • تنگی کانال نخاعی
  • اسپوندیلیت آنکیلوزان
  • کیفوز
  • پوکی استخوان
  • کیفوز شوئرمن
  • اسکولیوز
  • سرطان نخاع
  • اسپوندیلولیستزیس
  • آرتروز
  • تومورهای ستون فقرات
  • ضربه به ستون فقرات

عوامل خطر اختلال ستون فقرات

در حالی که برخی از افراد با اختلالات ستون فقرات متولد می شوند، علل شایع اختلالات ستون فقرات عبارتند از تصادف یا زمین خوردن، اختلالات شناختی، التهاب، عفونت، جراحات و فرسودگی دژنراتیو که با روند طبیعی پیری همراه است. عوامل زیر می توانند خطر ابتلا به اختلال ستون فقرات را در افراد افزایش دهند:

• وضعیت بدنی ضعیف
  • تکنیک بلند کردن نامناسب
  • چاقی یا اضافه وزن
  • فعالیت شدید مکرر یا استفاده بیش از حد از ورزش
  • شرایط موجود مانند آرتریت روماتوئید، بیماری تیروئید و استئوآرتریت
  • برخی عادات سبک زندگی، از جمله سیگار کشیدن، سبک زندگی کم تحرک یا مصرف کم کلسیم

علائم بیماری ستون فقرات

علائم بیماری ستون فقراتبسته به اختلال خاص متفاوت است. از آنجایی که ستون فقرات به عنوان تکیه گاه اصلی بدن عمل می کند.علائم بیماری ستون فقراتعبارتند از:

• درد شدید، کسل کننده یا سوزش کمر یا گردن
  • سفتی یا سفتی
  • گرد شدن غیر طبیعی در شانه ها یا پشت
  • بی حسی، ضعف یا گزگز در بازوها یا پاها
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • اختلال عملکرد مثانه یا روده

گزینه های درمانی برای علائم بیماری ستون فقرات چیست

درمان اختلالات ستون فقرات در افراد متفاوت است. درمان علائم بیماری ستون فقراتشامل موارد زیر است:

• جراحی ستون فقرات کم تهاجمی
  • انکولوژی ستون فقرات
  • ترمیم اسپینا بیفیدا
  • فیزیوتراپی
  • تزریق استروئید
  • بریس ستون فقرات

بسته به وضعیت ستون فقرات و شدت آن، پزشک در مورد گزینه های درمانی ستون فقرات در دسترس با شما صحبت خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: جراحی مغز و اعصاب توسط بهترین متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات ایران

ما می دانیم که اختلالات ستون فقرات می تواند دردناک و ناتوان کننده باشد. متخصص مغز و اعصاب آماده کمک به تشخیص و تسکین علائم اختلال ستون فقرات شما هستند.

تأخیر بین اولین علائم و تشخیص اختلالات ستون فقرات و شروع درمان با تأثیر نامطلوب بالقوه بر نتیجه درمان یک نگرانی عمده است. یکی دیگر از موارد عدم پیشگیری موثر است که باعث کاهش بروز اختلالات ستون فقرات می شود. علاوه بر این، عواقب اجتماعی و اقتصادی اختلالات ستون فقرات وجود دارد زیرا بسیاری از افراد مبتلا به مشکلات کمر بازار کار را به طور موقت یا دائم ترک می‌کنند که معمولاً اثرات نامطلوبی بر زندگی خانوادگی و وضعیت اجتماعی-اقتصادی آنها دارد.

بیماری دژنراتیو ستون فقرات

در اکثر موارد درد ناشی از تغییرات دژنراتیو در ستون فقرات است که دیسک‌های بین مهره‌ای، مفاصل فاست و بافت‌های نرم را درگیر می‌کند. علل کمتر شایع درد کاذب شامل عفونت ها، التهاب غیر عفونی، تومورها و بیماری های متابولیک (مانند پوکی استخوان) است. دومین علت شایع کمردرد فشرده شدن ریشه عصبی نخاعی (درد رادیکولار) است. درد همراه با تغییرات دژنراتیو، عفونت ها، بیماری های روماتیسمی و متابولیک، تومورها و آسیب ها رخ می دهد.

یک بیماری دژنراتیو ستون فقرات عامل اصلی کمردرد است. اولین علائم در دهه سوم و چهارم زندگی تجربه می شود. درد معمولاً به سرعت فروکش می کند، اما بسته به محل و شدت تغییرات دژنراتیو ممکن است مزمن شود. چنین درد مزمنی ممکن است توسط 60 درصد بیماران گزارش شود.

در یک بیماری دژنراتیو ستون فقرات، دیسک بین مهره ای (ID) تحت تاثیر قرار می گیرد. در نتیجه، درد دیسکوژنیک ممکن است ایجاد شود. درد دیسکوژنیک احساس شده در ناحیه پارا نخاعی منتشر شده و با حرکت تشدید می شود و برای چند روز تا چند هفته ادامه دارد. تغییرات دژنراتیو سبب درد در مفاصل می شود. این درد با افزایش دامنه حرکتی پاتولوژیک در ستون فقرات و افزایش نیروهای وارد بر مفاصل همراه است. همچنین، تغییرات دژنراتیو ممکن است باعث پارگی در حلقه فیبروزوس و برآمدگی هسته پالپوزوس به داخل کانال نخاعی شود.

بیشتر بخوانید: بهترین متخصص مغز و اعصاب در ایران کیست؟

فشردگی حاصل از ساختارهای عصبی از علائم بیماری ستون فقرات است. تنگی ستون فقرات، مادرزادی یا اکتسابی، ممکن است با درد یا درد رادیکول به دلیل کاهش جریان در میکروسیرکولاسیون ریشه های عصبی و اعصاب نخاعی همراه باشد. تنگی اکتسابی ناشی از تغییرات دژنراتیو در دیسک‌های بین مهره‌ای و مفاصل فاست است که فضا را برای ساختارهای عصبی تنگ می‌کند.

لنگش نوروژنیک با علائم عصبی حسی (مانند پارستزی، کمبود حس سطحی) و ضعف عضلانی در اندام تحتانی که با راه رفتن تشدید می شود مشخص می شود. اختلالات ستون فقرات با درد است. مفاصل ساکروایلیاک یا لگن در برخی موارد درد فقط شبیه اختلالات ستون فقرات است. اغلب، درد ناشی از مفاصل ساکروایلیاک در قسمت پایین کمر احساس می شود و از علائم اختلالات ستون فقرات در نظر گرفته می شود. همچنین اختلالات ستون فقرات مانند انحنای پاتولوژیک ستون فقرات ممکن است منجر به فشار بیش از حد بر روی مفاصل اندام تحتانی با تغییرات ناشی از آن و درد مفاصل شود.

هنگام بررسی علائم ناشی از علائم بیماری ستون فقرات، باید سرطان، التهاب عفونی ساختارهای ستون فقرات و شکستگی ها را در نظر گرفت. در چنین مواردی علائم و نشانه‌هایی وجود دارد که جدی هستند و در آن تشخیص دقیق و سریع باید به دنبال درمان توسط متخصص مغز و اعصاب باشید.