بهترین متخصص دیسک کمر در تهران

بررسی کمر درد و مشکلات دیسک کمر توسط بهترین متخصص دیسک کمر در تهران

کمر درد – مشکلات دیسک کمر

فیبروز حلقوی، یک پوسته خارجی الاستیک، و هسته پالپوسوس، یک ماده ژله مانند داخلی، یک دیسک را تشکیل می دهند. “ژله داخلی” که هسته دیسک را می سازد، توسط پوسته بیرونی محصور شده و در جای خود نگه داشته می شود.

دیسک ها می توانند فشار یا وزن زیادی را تحمل کنند. با این حال، برخی از فشارها ممکن است پوسته بیرونی را کشیده و آن را تحریک کند. این ممکن است گهگاه محتویات آن را به بیرون وادار کند. به آن بیرون زدگی دیسک گفته می شود.

تحلیل علائم مشکلات دیسک توسط بهترین متخصص دیسک کمر در تهران

محل و شدت دیسک ملتهب ممکن است بر علائم تأثیر بگذارد. از آنجایی که دیسک ها با افزایش سن و استفاده در نوسان هستند، اسکن پشت گاهی اوقات برای تعیین اینکه آیا ناراحتی پشت فرد ناشی از مشکل دیسک است یا خیر بی فایده است. با این حال، برخی از علائم ممکن است:

• كمر درد
  • افزایش ناراحتی کمر با نشستن طولانی یا خم شدن مداوم
  • اگر دیسک عصب مجاور را تحریک کرده باشد، ناراحتی کمر با عطسه، سرفه، خنده یا درد شدید، بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن ممکن است به بازو یا پا تابیده شود.

عوامل خطر برای مشکلات دیسک توسط بهترین متخصص دیسک کمر در تهران

مشکلات دیسک ممکن است برخی افراد را بیشتر از دیگران تحت تاثیر قرار دهد. عوامل خطر عبارتند از:

• افزایش شاخص توده بدنی (مانند چاقی)
  • عدم تناسب اندام
  • عدم ورزش منظم
  • سن بالاتر
  • وضعیت بد
  • بلند کردن بارهای سنگین

گاهی اوقات، تغییرات دیسک بدون هیچ دلیل واضحی اتفاق می افتد.

• کشیدگی و رگ به رگ شدن دیسک
  • وضعیتی که در آن دیسک‌های ستون فقرات شما به مرور زمان فرسوده می‌شوند، حتی اگر دردی احساس نکنید.
  • هنگامی که بالشتک های نرم ستون فقرات شما بیرون می زند، به آنها دیسک های بیرون زده گفته می شود. گاهی اوقات افراد از کلماتی مانند فتق، افتادگی، اکسترود یا لغزش دیسک برای توصیف این موضوع استفاده می کنند. برای برخی از افراد، دیسک‌های بیرون زده می‌توانند باعث تحریک عصب مجاور و ایجاد سیاتیک (درد عصبی که به اندام‌های تحتانی گسترش می‌یابد) ایجاد کند.

کرنش دیسک ( Disc strain )

هنگامی که عضلات پشت شما مانند هر قسمت دیگری از بدن آسیب می بیند، به آن فشار دیسک می گویند. اعمال فشار بیش از حد به بافت‌های نرم بدن مانند رباط‌ها، تاندون‌ها یا ماهیچه‌ها می‌تواند باعث آسیب شود. اگر به بافت نرم بدن خود فشار زیادی وارد کنیم، ممکن است تحریک و متورم شود. این ممکن است در تصاویر گرفته شده توسط دستگاه هایی مانند اشعه ایکس یا اسکن ظاهر نشود.

بیماری دژنراتیو دیسک ( Degenerative disc disease )

دیسک های کودک خردسال گرد و پر از مایع هستند و به خوبی هیدراته می شوند. با افزایش سن دیسک ها، آب موجود در آن ها کاهش می یابد و نازک تر و سخت تر می شوند. با افزایش سن، استخوان های شما ممکن است بیشتر ساییده شوند و توده هایی در اطراف دیسک های شما ایجاد کنند. اینها برجستگی های استخوانی هستند که در جایی که نباید رشد می کنند.

تحلیل بیرون زدگی دیسک ( Disc protrusion ) توسط بهترین متخصص دیسک کمر در تهران

هنگام صحبت در مورد دیسکی که بیرون زده است، «دیسک لیز خورده» کلمه مناسبی نیست. این بدان معناست که مشکلی در دیسک وجود دارد، اما به این دلیل نیست که از جای خود خارج شده است. رشته های سخت، عضلات قوی و استخوان ها، دیسک ها را در لکه های خود نگه می دارند.

با توجه به اینکه بسیاری از افراد مبتلا به فتق دیسک بین مهره‌ای کمر، احتمال بهبودی خود به خود و بدون مداخلات جراحی را دارند و برخی افراد کاندیدای جراحی خوبی نیستند، روش‌های زیادی برای مدیریت درد ناشی از این عارضه استفاده می‌شود. حوزه های درمان را می توان به درمان های محافظه کارانه و درمان های تهاجمی تقسیم کرد. هنگام شروع مدیریت محافظه کارانه، اکثر افراد با ترکیبی از استراتژی های دارویی و غیر دارویی شروع می کنند.

مداخلات دارویی شامل استامینوفن، NSAID ها، شل کننده های عضلانی، ترامادول، کورتیکواستروئیدها، و حتی دوره های کوتاه مدت مواد افیونی برای دردهای متوسط تا شدید، مطابق با رویکرد پله پله سازمان جهانی بهداشت برای مدیریت درد مزمن است. استراتژی های دارویی عمدتاً با هدف کنترل علائم تا زمانی که درد کاهش یابد، انجام می شود.

استراتژی‌های غیردارویی شامل فیزیوتراپی، طب سوزنی، دستکاری کایروپراکتیک یا درمان‌هایی مانند یوگا، تای چی یا مدیتیشن است. اکثر افراد با درمان های محافظه کارانه به طور انحصاری یا همراه با یک رژیم ضد درد چندوجهی همانطور که قبلا ذکر شد بهبود می یابند.

اگر درمان محافظه کارانه علائم را تسکین ندهد، درمان های تهاجمی تر به طور کلی در نظر گرفته می شوند. مدتهاست که تزریق گلوکوکورتیکوئید اپیدورال به عنوان اولین گام در مدیریت مداخله ای تهاجمی فتق دیسک بین مهره ای علامت دار مطرح شده است. نشان داده شده است که تزریق اپیدورال چه با رویکرد اینترلامینار کمری، دمی یا ترانسفورامینال، نمرات درد و ناتوانی را به طور عمده در کوتاه مدت (معمولاً در 2 هفته) کاهش می دهد و همچنین نیاز به مداخله جراحی را تا ماه ها به تاخیر می اندازد.

ممکن است برای مدتی تسکین پیدا کند، اما ممکن است پس از عود درد، نیاز به تزریق مجدد اضافی داشته باشد. در حالی که اثربخشی استروئیدها در تزریق اپیدورال بحث برانگیز است، یک متاآنالیز کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده تزریق‌های اپیدورال برای درمان کمردرد رادیکولار تأیید کرد که تزریق اپیدورال بی‌حس کننده موضعی با یا بدون استروئید منجر به بهبود قابل‌توجهی در درد و عملکرد می‌شود.

و همچنین کاهش مصرف مواد افیونی. با این حال، نشان داده نشده است که تزریق اپیدورال نیاز به جراحی بعدی را در بیماران مبتلا به درد مزمن ثانویه به فتق دیسک بین مهره ای کاهش دهد. آیا گزینه های درمانی دیگری برای بیمارانی که قبل از انجام اقدامات جراحی (دیسککتومی، دیسک آرتروپلاستی، فیوژن ستون فقرات و غیره) در هر دو روش محافظه کارانه و مداخله ای شکست می خورند در مدیریت کمردرد علامت دار رادیکولار کمر وجود دارد؟