راه های درمان میگرن و سردردهای میگرنی چیست؟

میگرن از دسته اختلالات عصبی است و سبب سردرد شدید می گردد. سردرد به صورت دوره‌ای ظاهر می‌شود و گاهی اوقات با حالت تهوع، استفراغ و حساسیت به نور نیز همراه است. اگر در حوالی پریود درگیر میگرن می شوید در سبک زندگی تغییرات دهید. برخی دستگاه های جدید از میگرن جلوگیری می کند و در درمان میگرن مفید است. Cefaly یک هدبند است که پالس های الکتریکی ارسال می کند. gammaCore، سیگنال الکتریکی ملایم عصب واگ می فرستد و درد را کم می کند. دکتر مهسا موسوی و متخصص مغز و اعصاب براحتی می توانند نوع سردرد شما را تشخیص داده و به درمان میگرن شما بپردازد

علائم میگرن کدام است و درمان میگرن

میگرن در افراد متفاوت است و به صورت مرحله ای رخ خواهد داد. فرد ساعت ها یا روزها درگیر علائم میگرن هست، علائم برای درمان میگرن شامل:

• حساس بودن به نور، صدا یا بو
  • هوس غذایی یا بی اشتهایی
  • تغییرات خلق و خوی
  • تشنگی شدید
  • نفخ
  • یبوست یا اسهال
  • اختلال در بینایی
  • نقاط سیاه، خطوط مواج، فلاش های نور، یا چیزهایی که آنجا نیستند را ببینید (توهم)
  • دید تونلی داشته باشید
  • اصلا قادر به دیدن نیست
  • بی حسی در یک طرف بدن
  • نمی تواند واضح صحبت کند
  • احساس سنگینی در بازوها و پاهای خود داشته باشید
  • صدای زنگ در گوش
  • به تغییرات بو، طعم یا لمس توجه کنید
  • احساس خستگی، از بین رفتن یا بداخلاقی
  • احساس شادابی یا شادابی غیرمعمول
  • درد یا ضعف عضلانی
  • هوس غذایی یا بی اشتهایی

بیشتر بخوانید: عوامل مختلف تشدید سردرد میگرنی با دکتر فوق تخصص میگرن در تهران

دیگر علائم میگرن و درمان میگرن

راه های درمان میگرن و سردردهای میگرنی چیست؟

سردرد میگرنی یک درد مبهم و ضربان دار است و اگر فرد فعالیت بدنی کند، بدتر می گردد. درد می تواند از یک طرف سر شما به طرف دیگر حرکت کند، می تواند در جلوی سر شما باشد یا ممکن است احساس کنید که تمام سر شما را تحت تاثیر قرار می دهد. حالت تهوع با سردرد و استفراغ است. همچنین ممکن است رنگ پریده و لطیف باشید یا احساس ضعف کنید.

سردردهای میگرنی 4 ساعت زمان می برد، اما سردردهای شدید می توانند بیش از 3 روز ادامه داشته باشند. ابتلا به دو تا چهار سردرد در ماه معمول است. برخی از افراد ممکن است هر چند روز یکبار دچار سردردهای میگرنی شوند، در حالی که برخی دیگر یک یا دو بار در سال دچار سردرد می شوند.

بیشتر بخوانید: سردردهای میگرنی و جراحی میگرن در تهران

علل میگرن چیست و درمان میگرن

علت دقیق سردردهای میگرنی معلوم نیست، اما این سردردها به تغییرات در مغز و ژن‌های مربوط است. والدین شما حتی می توانند محرک های میگرن مانند خستگی، نورهای روشن یا تغییرات آب و هوا را از بین ببرند.

برای سال‌ها، متخصصان فکر می‌کردند که میگرن به دلیل تغییرات در جریان خون در مغز اتفاق می‌افتد. اکنون بیشتر فکر می‌کنند که این می‌تواند به درد کمک کند، اما این چیزی نیست که آن را شروع می‌کند.

بیشتر بخوانید: ارزیابی انواع رایج سردرد در کلینیک فوق تخصصی سردرد در تهران

تفکر فعلی این است که میگرن احتمالاً زمانی شروع می شود که سلول های عصبی بیش فعال سیگنال هایی را ارسال می کنند که عصب سه قلو شما را تحریک می کند، که به سر و صورت شما احساس می دهد. سبب شده بدن سروتونین و پپتید مرتبط با کلسی تونین (CGRP) سنتز کند. CGRP باعث می شود رگ های خونی در پوشش مغز شما متورم شوند. سپس، انتقال دهنده های عصبی باعث التهاب و درد می شوند.

بیشتر بخوانید: تاثیر آب و هوای بهاری بر میگرن و سر درد و پروفسور مغز و اعصاب در تهران

عوامل خطر میگرن کدام است

برخی از عوامل خطر که شما بیشتر به آن مبتلا می شوید:

جنس. زنان سه برابر بیشتر از مردان دچار میگرن می شوند.

سن. افراد بین 10 تا 40 سالگی سردردهای میگرنی می گیرند. اما بسیاری از زنان متوجه می شوند که میگرن آنها پس از 50 سالگی بهتر می شود یا از بین می رود.

سابقه خانوادگی. چهار نفر از هر پنج نفر مبتلا به میگرن، اعضای خانواده دیگری دارند که به میگرن مبتلا می شوند. اگر یک والد سابقه سردرد میگرنی داشته باشد، فرزندش 50 درصد به این سردرد ها مبتلا می گردد. اگر هر دو والدین آنها را داشته باشند، خطر به 75٪ افزایش می یابد.

سایر شرایط پزشکی افسردگی، اضطراب، اختلال دوقطبی، اختلالات خواب و صرع می توانند شانس شما را افزایش دهند.

بیشتر بخوانید: راه های کاهش سردرد توسط بهترین متخصص مغز و اعصاب برای سردرد

محرک های میگرن کدام است

راه های درمان میگرن و سردردهای میگرنی چیست؟

محرک های رایج میگرن برای درمان میگرن شامل:

تغییرات هورمونی در زنان حوالی دوره قاعدگی ودوران بارداری و تخمک گذاری سبب سردرد می شود. در یائسگی، کنترل بارداری که از هورمون ها استفاده می شود سبب سردرد می گردد.

فشار عصبی و استرس. وقتی مضطرب هستید، مغز مواد شیمیایی آزاد کرده که منجر به میگرن می شود.

بیشتر بخوانید: درمان میگرن با دکتر خوب برای میگرن نی نی سایت

مصرف خوراکی ها. برخی از غذاها و نوشیدنی‌ها، مانند پنیر کهنه، الکل و نیترات و مونوسدیم گلوتامات.

مصرف کافئین بیش از حد یا عدم دریافت آن سبب سردرد می شود.

تغییرات آب و هوا. تغییر در فشار هوا، بادهای شدید سبب میگرن می شوند.

حواس صداهای بلند، نورهای روشن و بوهای تند می توانند باعث میگرن شوند.

داروها گشادکننده عروق سبب میگرن می شود.

فعالیت بدنی. شامل ورزش شدید و رابطه جنسی طولانی است.

مصرف دود و دخانیات

خواب زیاد یا کم خواب ممکن است شما درگیر سردرد شوید.

بیشتر بخوانید: میگرن چه نوع سردردی است و بهترین دکتر میگرن در تهران نی نی سایت

انواع میگرن کدام است: درمان میگرن

میگرن انواع مختلفی دارد. شایع ترین آنها میگرن با هاله و میگرن بدون هاله (میگرن رایج) هستند.

انواع دیگر شامل:

میگرن پریودی. این نوع سردرد با پریود ارتباط زیادی دارد. 2 روز قبل از قاعدگی اتفاق می افتد و تا 3 روز بعد ادامه دارد. این نوع میگرن در قاعدگی و بدون هاله است.

میگرن دهلیزی. تعادل، سرگیجه، تهوع و استفراغ

میگرن شکمی. سبب درد معده، حالت تهوع و استفراغ در کودکان می گردد.

میگرن همی پلژیک سبب ضعف در یک طرف بدن است. بی‌حسی، سرگیجه یا تغییرات بینایی هم فرد دارد. این علائم می تواند نشانه های سکته مغزی باشد، فورا به پزشک کمک کنید.

بیشتر بخوانید: میگرن چیست و انجمن میگرن ایران

میگرن چشمی: میگرن چشمی سبب از دست دادن کوتاه مدت، جزئی یا کلی بینایی در یک چشم، می شود که به بقیه سر سرایت می کند. در صورت بروز هرگونه تغییر بینایی، از پزشک کمک بگیرید.

میگرن با هاله. سرگیجه، گیجی یا از دست دادن تعادل قبل از سردرد اتفاق می افتد. علائم به طور ناگهانی شروع می شوند و شامل مشکل در صحبت کردن، زنگ گوش و استفراغ است. این نوع میگرن با تغییرات هورمونی در زنان روی می دهد.

میگرن شدید بیش از 72 ساعت زمان می برد. درد و حالت تهوع شدید است که فرد به بیمارستان می رود. گاهی، مصرف دارو یا قطع دارو سبب بروز میگرن شده است.

میگرن چشمی سبب درد چشم می شود. علائم شامل افتادگی پلک، دوبینی یا سایر تغییرات بینایی است.

بیشتر بخوانید: میگرن چیست و بهترین فوق تخصص میگرن در تهران

فرکانس میگرن چیست

راه های درمان میگرن و سردردهای میگرنی چیست؟

میگرن اپیزودیک یعنی هرازگاهی درگیر میگرن می شوید. میگرن مزمن یعنی بیش از 15 روز از ماه سردرد میگرنی دارید و هشت روز از آن روز موارد زیر را دارید:

• سر درد متوسط تا شدید
  • درد در سمت سر است
  • درد ضربان دارد یا نبض می کند
  • درد هنگام حرکت بدتر می شود
  • حالت تهوع یا استفراغ دارید
  • شما به نور و صدا حساس هستید

میگرن اپیزودیک مزمن و با فرکانس بالا سبب ضعف در فرد می گردد. هر چه شدت سردرد بیشتر فرد مریض تر است. همکاری با پزشک مهم است. درمان خاصی برای میگرن نیست. داروها سبب پیشگیری یا توقف درد شده و از بدتر شدن علائم جلوگیری می کند. از مواد غذایی و شرایطی که سبب میگرن می شود دور شوید. تغییرات در سبک زندگی مانند کاهش استرس و خواب خوب کمک کننده است.

بیشتر بخوانید: بررسی انواع سردردها با بهترین دکتر فوق تخصص سردرد در تهران

آیا میگرن کشنده است: درمان میگرن

بیشتر میگرن ها سبب آسیب دائمی در فرد نمی شود. در انفارکتوس میگرنی شاید سکته کنید. دلیل قطعی که میگرن سبب سکته مغزی شود وجود ندارد. میگرن همی پلژیک سبب کما یا عوارض جدی می گردد. سردرد بسیار شدید ناگهانی نشانه یک بیماری جدی مانند سکته مغزی یا آنوریسم است. فورا به پزشک بروید.

بیشتر بخوانید: بررسی علل سردرد با دکتر انصاری فوق تخصص سردرد

چه زمانی برای درمان میگرن با متخصص مغز و اعصاب تماس بگیرید

اگر سردرد برطرف نشد یا زیاد شد به پزشک بروید. اگر سردرد با سفتی گردن، تب، استفراغ، بی حسی یا ضعف در اندام ها باشد، فورا به پزشک بروید.

تشخیص میگرن چگونه است و درمان میگرن

پزشک سابقه خانوادگی شما را بررسی می کند. اگر یادداشتی از علائم خود داشته باشید بهتر است:

چه علائمی دارید، از جمله جایی که درد دارد

هر چند وقت یکبار آنها را دارید

چقدر دوام می آورند

سایر اعضای خانواده که میگرن دارند

تمام داروها و مکمل هایی که مصرف می کنید، حتی داروهای بدون نسخه

داروهایی که قبلا مصرف می کردید

بیشتر بخوانید: چه موقع به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنیم

پزشک شما ممکن است آزمایش هایی را برای رد سایر مواردی که می تواند باعث علائم شما شود، از جمله:

آزمایشات خون

ام آر آی و سی تی اسکن

الکتروانسفالوگرام

بیشتر بخوانید: بهترین متخصص مغز و اعصاب (نورولوژیست)

درمان میگرن و درمان های خانگی

درمان میگرن قطعی نیست. بسیاری از داروها سبب درمان یا پیشگیری میگرن می شود. درمان های رایج میگرن عبارتند از:

مسکن ضد درد. داروهای بدون نسخه به خوبی جواب می دهند، مانند استامینوفن، آسپرین، کافئین و ایبوپروفن. هنگام مصرف داروهای مسکن مراقب باشید زیرا سبب سردرد می شود. اگر این مسکن ها بیش از حد استفاده شود، درگیر سردردهای برگشتی می شوید. اگر مسکن ها را بیش از 2 روز در هفته می خورید، با پزشک خود صحبت کنید. آنها ممکن است داروهای تجویزی را پیشنهاد کنند که ممکن است برای پایان دادن به درد میگرن شما به خوبی کار کنند، از جمله تریپتان ها، و همچنین دیتان ها و جپانت های جدیدتر.

بیشتر بخوانید: پروفسور مغز و اعصاب

داروی تهوع. در صورت حالت تهوع با میگرن، با پزشک صحبت کنید.

تریپتان ها از داروهای موثر است. آلموتریپتان (Axert)، التریپتان (Relpax)، ریزاتریپتان (Maxalt)، سوماتریپتان (Imitrex) و زولمیتریپتان (Zomig) و ارگوتامین (Cafergot، Ergomar، Migergot) موثر هستند.

Lasmiditan (Reyvow).  حالت تهوع و حساسیت به نور یا صدا را کم می کند.

آنتاگونیست های گیرنده CGRP اگر سایر درمان‌ها کمکی نکنند، پزشک ممکن است به شما rimegepant (Nurtec) یا ubrogepant (Ubrelvy) بدهد.

انواع داروهای پیشگیری کننده شامل داروهای تشنج، داروهای فشار خون (مانند مسدودکننده های بتا و مسدود کننده های کانال کلسیم)، داروهای ضد افسردگی و تزریق بوتاکس است. آنتاگونیست های CGRP مانند atogepant (Qulipta)، eptinezumab (Vyepti)، erenumab (Aimovig)، fremanezumab (Ajovy) و galcanezumab (Emgality) از میگرن جلوگیری می کنند.

بیشتر بخوانید: سکته مغزی : هر آنچه باید در موردش بدانید

تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال تک پالس. این دستگاه را حین شروع میگرن در پشت سر قرار می دهید. یک پالس مغناطیسی به مغز می فرستد و درد را متوقف می کند.

دستگاه های نورومدولاسیون روی عصب واگ و عصب سه قلو اثر گذاشته و میگرن را تسکین می دهد.

بیشتر بخوانید: انواع سردرد و شماره دکتر سردرد

درمان میگرن: درمانهای خانگی میگرن

با رعایت یکسری موارد در منزل علائم میگرن را کاهش می دهید:

چشمان بسته در اتاق تاریک و ساکت

قرار دادن کمپرس یخ روی پیشانی

نوشیدن مایعات زیاد

درمان های مکمل و جایگزین

برخی از افراد با درمان هایی که در کنار یا به جای درمان طب سنتی استفاده می کنند، تسکین می یابند. این درمان های مکمل یا جایگزین عبارتند از:

بیوفیدبک کمک می کند حمله میگرنی را قبل از کامل شدن متوقف کند.

درمان شناختی رفتاری (CBT). یک متخصص می تواند به شما بیاموزد که چگونه اعمال و افکار بر احساس درد شما تأثیر می گذارد.

مصرف انواع مکمل ها. مصرف ویتامین ها، مواد معدنی و دمنوش ها از میگرن پیشگیری یا درمان می کند. ریبوفلاوین، کوآنزیم Q10 و ملاتونین از میگرن جلوگیری می کند.

درمان‌هایی مانند کایروپراکتیک، ماساژ، طب فشاری، طب سوزنی و درمان کرانیوساکرال علائم سردرد را کاهش می دهد.

پیشگیری از میگرن: درمان میگرن

برای جلوگیری از میگرن علاوه بر مراجعه به متخصص مغز و اعصاب این مراحل را انجام دهید:

یافتن محرک ها و دوری از آنها.

استرس را مدیریت کنید. از تکنیک های تمدد اعصاب مانند مدیتیشن، یوگا و تنفس استفاده گردد.

طبق برنامه منظم غذا بخورید.

مایعات زیاد بنوشید.

استراحت کافی داشته باشید.

ورزش متوسط و منظم داشته باشید.