دکتر فوق تخصص سیاتیک در غرب تهران

دکتر فوق تخصص سیاتیک در غرب تهران: سیاتیک نوعی درد عصبی است که معمولاً به دلیل فتق دیسک از پشت به داخل لگن و ساق پا منتشر می شود. اغلب در عرض چند هفته از بین می رود، اما می تواند مزمن شود.

کدام نوع از پزشکان درد سیاتیک را درمان می کنند؟

آیا می دانستید که درد عصب سیاتیک یکی از شایع ترین انواع درد است؟ در واقع، بیش از 40 درصد از افراد در طول زندگی خود درد عصب سیاتیک را تجربه خواهند کرد. حتی با وجود این آمار شگفت‌انگیز، درد سیاتیک هنوز تا حد زیادی اشتباه گرفته می‌شود. سیاتیک چه نوع دردی است؟ کمر درد است یا پا درد؟ برای درمان سیاتیک به چه نوع متخصصی مراجعه کنم؟ این راهنما به همه این سؤالات و بسیاری از سوالات دیگر در مورد درد عصب سیاتیک پاسخ خواهد داد.

عصب سیاتیک چیست؟

عصب سیاتیک بخشی از سیستم عصبی است و به عنوان یک عصب اصلی طبقه بندی می شود که از قسمت پایین کمر شروع می شود، از پشت ران می گذرد و درست بالای زانو به اعصاب کوچکتری منشعب می شود که طول پاها تا پاها می رسد. چیزی که اکثر مردم متوجه نمی شوند این است که عصب سیاتیک بیشترین دور عصب را در بدن انسان دارد. جای تعجب نیست که وقتی آسیب می بیند می تواند باعث درد طاقت فرسا شود.

عملکرد عصب سیاتیک

عصب سیاتیک احساس را در سراسر ساق و پا ایجاد می کند. این عصب همچنین با تحریک ماهیچه های ساق برای اینکه بتواند احساس و حرکت کند، مسئول اکثر حرکات است. با توجه به اینکه به اعصاب کوچکتر منشعب می شود، می تواند ناحیه وسیعی از بدن را در خود جای دهد.

درد سیاتیک چیست؟

درد سیاتیک به دردی اطلاق می شود که از عصب سیاتیک منشا می گیرد. این باعث ایجاد دردی می شود که از طریق گلوتئوس ماکسیموس به پایین کمر و پایین پای شما می رسد. شما یک عصب سیاتیک دارید که از هر پا پایین می‌آید، با این حال، در بیشتر موارد، هر بار فقط درد سیاتیک را در یک طرف بدن خود تجربه می‌کنید. با توجه به اندازه و طول عظیم عصب، سیاتیک می تواند بسته به منشاء آسیب به روش های مختلفی بروز کند. علائم رایج عبارتند از:

• بی حسی و/یا سوزن سوزن شدن در پای آسیب دیده
  • دردی که از خفیف تا دردناک متغیر است
  • احساس سوزش در پای آسیب دیده
  • ضعف عضلانی

همه افراد متفاوت هستند و ممکن است یک یا چند مورد از علائم فوق را بر اساس شدت و علل آن تجربه کنند.

علل درد سیاتیک

اکثر دردهای سیاتیک به دلیل فشرده شدن عصب به دلیل فشرده شدن کمر ایجاد می شود. این می تواند با فتق دیسک، خار استخوان یا حتی فشار دادن تومور بر روی عصب رخ دهد. فقط یک پزشک یا متخصص می تواند تشخیص واجد شرایط را انجام دهد. اگر مشکوک هستید که عصب سیاتیک آسیب دیده دارید، برای درمان درد سیاتیک خود باید به دنبال چه نوع متخصصی باشید؟

انواع متخصصانی که درد سیاتیک را درمان می کنند

چندین تخصص پزشکی وجود دارد که توانایی درمان و پیشگیری از درد عصب سیاتیک در آینده را دارد. بهترین نوع متخصص برای مورد شما به شدت سیاتیک و علت آن بستگی دارد. بیایید به شش نوع مختلف از پزشکانی که در درمان سیاتیک تخصص دارند و اینکه کدام یک ممکن است برای شما مناسب باشد نگاهی بیاندازیم.

کایروپراکتیک ها

اگرچه کایروپراکتیک ها پزشک نیستند، اما به طور ویژه در مورد تسکین و مدیریت کمردرد با دستکاری ستون فقرات و کمر آموزش دیده اند. بسیاری از موارد سیاتیک به دلیل فشردگی در قسمت تحتانی ستون فقرات ایجاد می شود. این باعث می شود کایروپراکتیک ها یک گزینه غیرجراحی موثر برای درد عصب سیاتیک باشند. یک متخصص کایروپراکتیک وضعیت شما را ارزیابی می کند، اغلب اوقات از طریق استفاده از اشعه ایکس برای تعیین یک برنامه درمانی که بهترین کار را برای شما دارد. در بسیاری از موارد، این مشکل طی یک سری از بازدیدها اصلاح می شود. مدت زمان درمان بستگی به شدت بیماری شما دارد.

پزشکان طب فیزیکی

فیزیولوژیست ها پزشکانی هستند که در تشخیص و درمان بیماری های سیستم اسکلتی عضلانی تخصص دارند. این شامل:

• ماهیچه ها
  • استخوان ها
  • اعصاب
  • رباط ها
  • تاندون ها

درمان غیر جراحی است و شامل فیزیوتراپی، دارو یا هر دو است.

متخصصان کنترل درد

متخصصان کنترل درد برای تشخیص و درمان درد از منابع مختلف، از جمله درد سیاتیک، آموزش دیده اند. بسته به تشخیص و بهترین روش درمانی، متخصصان مدیریت درد در موارد زیر آموزش می بینند:

• دارو تجویز کنید
  • بلوک های عصبی را اجرا کنید
  • تزریقات نخاعی انجام دهید
  • برنامه های توانبخشی مناسب را ارائه دهید

متخصصان در این زمینه با افرادی کار می کنند که هم درد حاد و هم درد مزمن را تجربه می کنند.

فیزیوتراپیست ها

فیزیوتراپیست ها برای درک اینکه چگونه حرکات بدن بر کل بدن تأثیر می گذارد، آموزش دیده اند. فیزیوتراپیست ها یک ارزیابی کامل انجام می دهند و سپس برنامه ای از تمرینات و حرکات دستی برای کمک به تسکین درد عصب سیاتیک ایجاد می کنند. فیزیوتراپ شما می تواند تمریناتی را در خانه به شما ارائه دهد تا بین قرارهای برنامه ریزی شده خود انجام دهید تا بهبودی شما را تسریع کند.

متخصصین ارتوپد

متخصصین ارتوپد در شرایط مرتبط با سیستم اسکلتی تخصص دارند. این باعث می شود ارتوپدها گزینه ای عالی برای کسانی که سیاتیک را تجربه می کنند که ناشی از مشکلات کمر است. ارتوپد شما یک ارزیابی کامل انجام می دهد و درمان غیر جراحی یا جراحی را پیشنهاد می کند. درمان غیر جراحی ممکن است شامل داروهای ضد التهابی و/یا شل کننده های عضلانی همراه با استراحت باشد. بسته به معاینه اولیه، راه حل های جراحی ممکن است شامل برداشتن فتق دیسک، خار استخوان یا تومور باشد. ممکن است توانبخشی پس از جراحی توصیه شود.

جراحان مغز و اعصاب

جراحان مغز و اعصاب متخصصان سیستم عصبی هستند. آنها به طور خاص برای درمان شرایطی که باعث آسیب یا درد به اعصاب بدن می شوند، از جمله درد عصب سیاتیک، آموزش دیده اند. جراح مغز و اعصاب شما تعیین می کند که آیا مورد شما به جراحی روی عصب نیاز دارد تا آسیب را ترمیم کند و درد را کاهش دهد.

پیدا کردن متخصص مناسب برای درمان سیاتیک

متخصصان مختلف بسته به علت درد شما، سیاتیک را به روش های مختلفی درمان می کنند. کایروپراکتیک ها، فیزیوتراپیست ها، فیزیوتراپ ها و متخصصان مدیریت درد با دستکاری بدن و احتمالاً استفاده از داروهایی برای شل کردن عضلات و کاهش التهاب، درد عصب سیاتیک را بدون جراحی درمان می کنند. ارتوپدها و جراحان مغز و اعصاب ممکن است از درمان های غیر جراحی نیز استفاده کنند اما توانایی ارائه درمان های جراحی را دارند. برای بیش از 60 سال، بیمارستان ویس مموریال مراقبت شخصی و دلسوزانه را به جامعه ما ارائه می دهد. امروز با ما تماس بگیرید تا دریابید که چگونه می توانیم به شما کمک کنیم تا از سیاتیک خود خلاص شوید و زندگی را به بهترین شکل انجام دهید!

چرا سیاتیک من از بین نمی رود؟

سیاتیک که بیش از 3 ماه طول بکشد یا از بین برود و عود کند ممکن است مزمن باشد.

سیاتیک یک بیماری طولانی مدت است که می تواند باعث درد دائمی شود. درمان آن سخت تر از سیاتیک حاد (کوتاه مدت) است، اما چندین درمان می تواند تسکین دهنده باشد.

بارزترین علت فتق دیسک در قسمت تحتانی ستون فقرات است.

یکی دیگر از عوامل خطر، تنگی نخاع است که باعث باریک شدن ستون فقرات می شود.

فتق دیسک

پزشکان نمی دانند چرا برخی از موارد سیاتیک مزمن می شوند.

بسیاری از موارد حاد و مزمن به دلیل فتق دیسک رخ می دهد. در بیشتر موارد، فتق دیسک به خودی خود در عرض چند هفته بهبود می یابد. اگر این کار را انجام ندهند، ممکن است باعث درد مزمن شود.

افراد مبتلا به فتق دیسک اغلب آسیب خاصی را به خاطر می آورند که باعث ایجاد درد شده است. آسیب به این معنا نیست که درد مزمن خواهد بود.

با این حال، افرادی که دچار فتق دیسک ناشی از آسیب هستند ممکن است دوباره دچار همان آسیب شوند، به خصوص اگر به تکرار حرکات منجر به آن ادامه دهند.

التهاب

شرایط التهابی منبع قابل اعتماد می تواند اعصاب نخاعی را به دام بیاندازد و باعث درد سیاتیک شود.

افراد مبتلا به بیماری های التهابی مزمن، مانند آرتریت روماتوئید، ممکن است متوجه شوند که سیاتیک زمانی که وضعیت آنها بدتر می شود، شعله ور می شود.

درمان بیماری زمینه ای ممکن است به درمان سیاتیک کمک کند.

عفونت

عفونت در ستون فقرات یا اطراف آن می تواند باعث ایجاد آبسه شود که یک توده متورم و عفونی است. این آبسه می تواند اعصاب نخاعی را به دام بیاندازد و باعث سیاتیک و گاهی اوقات علائم دیگر شود.

توده ستون فقرات یا سرطان

هر منبع انبوه قابل اعتماد در ستون فقرات یا نزدیک آن ممکن است اعصاب نخاعی را به دام بیاندازد و باعث درد سیاتیک شود.

برخی از توده ها سرطانی هستند، برخی دیگر سرطانی نیستند، مانند هماتوم اپیدورال. هماتوم اپیدورال تجمع خون در فضای اپیدورال است. فضای اپیدورال ناحیه ای بین مهره ها و غشای اطراف آن است.

مهم است که افراد مبتلا به سیاتیک به پزشک مراجعه کنند تا شرایط بالقوه خطرناکی مانند سرطان را رد کند، به خصوص زمانی که سیاتیک از بین نمی رود.

تنگی کانال نخاعی

با افزایش سن، ساییدگی و پارگی طبیعی ستون فقرات او می تواند باعث تنگی ستون فقرات شود. در تنگی کانال نخاعی، ساییدگی یا التهاب باعث باریک شدن کانال نخاعی می شود. این فضای کوچک در مرکز ستون فقرات است که طناب نخاعی و عصب را حمل می کند.

باریک شدن این کانال می تواند به نخاع و اعصاب فشار وارد کند و باعث درد عصبی در سراسر بدن شود.

مسائل مربوط به سبک زندگی

چندین عامل سبک زندگی ممکن است خطر درد سیاتیک را افزایش دهند یا زمان بهبودی را طولانی کنند.

افراد مبتلا به این عوامل خطر ممکن است متوجه شوند که سیاتیک مزمن می شود یا عود می کند. عوامل خطر سیاتیک عبارتند از:

• فعالیت بدنی کم و نشستن طولانی مدت
  • داشتن اضافه وزن یا چاقی
  • سیگار کشیدن

از آنجایی که سیاتیک اغلب به دنبال آسیب ایجاد می شود، افراد ممکن است متوجه شوند که اگر به فعالیتی که باعث آسیب اولیه شده است ادامه دهند، علائم بهبود نمی یابند.

بیماری سل

سل مفصل ساکروایلیاک که پزشکان آن را ساکروایلییت سلی می نامند، شکل نادری از سل (TB) است که یک عفونت ریه است.

زمانی اتفاق می‌افتد که عفونت آبسه‌ای ایجاد می‌کند که به مفصل ساکروایلیاک در لگن و پایین ستون فقرات گسترش می‌یابد. ممکن است فرد علائم سل مانند مشکلات تنفسی یا سرفه را نیز داشته باشد.

سل یک علت بسیار نادر منبع قابل اعتماد سیاتیک است، اما اگر علائم همچنان ادامه داشته باشد و فرد سابقه مواجهه با سل داشته باشد، آزمایش مهم است.

انحراف ستون فقرات

هنگامی که ستون فقرات به درستی در یک راستا قرار نگرفته باشد، مانند زمانی که فرد مبتلا به اسکولیوز یا بیماری مزمن دیگری است، می تواند بر فضای بین مهره ها فشار وارد کند.

این فشار ممکن است باعث فتق دیسک شود. همچنین می تواند عصب سیاتیک را فشرده کند و باعث درد عصبی شود. بسته به علت، فرد ممکن است به جراحی، فیزیوتراپی یا سایر درمان‌ها نیاز داشته باشد.

آیا سیاتیک من برمی گردد؟

سیاتیک می تواند عود کند و می تواند عود کند، به خصوص زمانی که فرد دارای یک بیماری مزمن پزشکی باشد.

افرادی که برای جلوگیری از درد سیاتیک بیشتر تغییری در سبک زندگی خود ایجاد نمی کنند نیز ممکن است علائم را دوباره ایجاد کنند. با این حال، برای اکثر افراد، سیاتیک به خودی خود در طی یک یا دو ماه بهبود می یابد.

ورزش برای سیاتیک

ورزش می تواند به کاهش درد سیاتیک کمک کند. تمرینات زیر ممکن است به فرد مبتلا به سیاتیک کمک کند:

• ورزش هوازی باعث افزایش تناسب اندام می شود و می تواند به فرد کمک کند تا وزن متوسط بدن خود را حفظ کند.
  • با ایستادن مستقیم در مقابل صندلی، خم کننده های لگن را بکشید. زانو را تا زاویه 90 درجه خم کنید و پا را روی صندلی بگذارید. به جلو خم شوید تا 30 ثانیه کشش دهید.
  • زانو بزنید در حالی که باسن روی پاشنه ها قرار گرفته است، سپس قفسه سینه را روی زمین قرار دهید در حالی که بازوها را مستقیماً بالای سر قرار دهید و صاف روی زمین قرار دهید. 30 ثانیه نگه دارید.
  • به پشت دراز بکشید و زانوها را به سمت سینه ببرید. 30 ثانیه نگه دارید. برخی از افراد با تکان دادن از یک طرف به سمت دیگر در این وضعیت تسکین بیشتری پیدا می کنند.
  • به پشت دراز بکشید، زانوها را خم کنید و پاها را صاف روی زمین بگذارید. پاهای متناوب را به مدت 30 تا 60 ثانیه بلند کنید، انگار در حال راهپیمایی هستید.

سایر علائم سیاتیک

شایع ترین علائم سیاتیک عبارتند از:

• احساسات الکتریکی در کنار یک پا
  • دردی که از قسمت پایین کمر به باسن و پایین ساق پا می رسد
  • گرفتگی شدید پا
  • درد هنگام راه رفتن یا حرکت
  • بی حسی در پاها، باسن یا کمر
  • درد هنگام عطسه یا سرفه

چه زمانی با پزشک تماس بگیرید

سیاتیک معمولاً خود به خود، با یا بدون درمان از بین می رود.

پزشک می تواند علت سیاتیک را تشخیص دهد و ممکن است برای تسریع بهبودی درمان تجویز کند.

با این حال، سیاتیک یک اورژانس پزشکی نیست و بهتر است قبل از مراجعه به پزشک منتظر بمانید تا ببینید آیا علائم برطرف می شوند یا خیر.

مراجعه به پزشک در موارد زیر توصیه می شود:

• درد سیاتیک در عملکرد روزانه اختلال ایجاد می کند
  • سیاتیک از بین می رود و سپس برمی گردد
  • درد غیر قابل تحمل است یا به طور پیوسته بدتر می شود
  • خبرنامه اخبار پزشکی امروز
  • دانش قدرت است. خبرنامه رایگان روزانه ما را دریافت کنید.
  • به موضوعات بهداشتی که بیشتر به آنها اهمیت می دهید عمیق تر بپردازید.

1 دیدگاه دربارهٔ «دکتر فوق تخصص سیاتیک در غرب تهران»