روش های شگفت انگیز برای درمان درد سیاتیک

تحریک عصب سیاتیک سبب دردی در عصب سیاتیک که بلندترین عصب بدن است، می شود. اعصاب سیاتیک از چندین عصب در قسمت پایین کمر شما منشا می گیرند. این اعصاب از ستون فقرات به بیرون منشعب می شوند و سپس در هر باسن به هم می رسند و عصب سیاتیک را تشکیل می دهند که سپس به پایین هر پا تابش می کند. درد عصب سیاتیک در همان مسیر تابش می کند. دکتر مهسا موسوی و متخصصان مغز و اعصاب با معاینه فرد و بررسی علائم سیاتیک می توانند بهترین و موثرترین درمان درد سیاتیک را برای شما توصیه کنند.

سیاتیک چیست و درمان درد سیاتیک

درمان درد سیاتیک در هر سنی متفاوت است. درد سیاتیک مختص به سن نیست و همه افراد را در هر رده سنی مبتلا می کند. علائم سیاتیک با کهولت سن بدتر می گردد. کاهش علائم سیاتیک در بهبود فرد نقش دارد. فرد با سبک زندگی درست و ورزش کردن خواهد تونانست درد و علائم سیاتیک خود را مدیریت کند. ضعف و نبود حسی از علائم سیاتیک بسیار جدی است.

بیشتر بخوانید: پروفسور جراح ستون فقرات کیست

سیاتیک دردی است ناشی از تحریک شدن عصب سیاتیک که از باسن منشا می گیرد. عصب سیاتیک از اعصاب طویل است. اعصاب ستون فقرات کمری و سه ریشه نهایی ستون فقرات به هم می رسند و عصب سیاتیک را می سازند. عصب سیاتیک از لگن، باسن به زیر زانو می رود. سپس عصب سیاتیک به پایین پا و پا و انگشتان پا منتهی می شود.

صدمه واقعی به عصب سیاتیک سیاتیک در واقع نادر است، اما درد سیاتیک یعنی هر دردی که از کمر به پایین ساق پا می رود.

اگر سیاتیک دارید، درد خفیف تا شدید را در هر نقطه از مسیر عصب سیاتیک تجربه می کنید – یعنی در هر نقطه از کمر، از طریق باسن، باسن و/یا پایین پاها. همچنین می تواند باعث ضعف عضلانی شود. پا و پای شما، بی حسی در ساق پا، و احساس سوزن سوزن شدن ناخوشایند در ساق پا، پا و انگشتان پا.

بیشتر بخوانید: انواع جراحی مغز و اعصاب با جراح مغز و اعصاب

علائم سیاتیک و درمان درد سیاتیک

اولین علامت معمول، درد است که از ناحیه کمر یا باسن به پایین یک پا منتشر می شود. احساس درد به دلیل موقعیت آن از عصب سیاتیک در ناحیه باسن است، اما درد تقریبا همیشه از یک عصب تحریک شده در پایین ستون فقرات منشأ می گیرد.

به طور کلی، علائم عبارتند از:

درد مبهم، دردناک، تیراندازی یا سوزشی که از قسمت پایین کمر و/یا باسن شروع می شود و به پایین یکی از پاهای شما می رسد. کمردرد همراه با پا درد علائمت کلیدی است که نشان می دهد شما به جای نوع دیگری از کمردرد، سیاتیک دارید.

نوروپاتی‌هایی مانند بی‌حسی یا احساس سوزن سوزن شدن.

احساس ضعف عضلانی یا تغییر رفلکس.

بسته به محل عصب فشرده شده، علائم شما ممکن است زمانی که خم می شوید، اشیاء را بلند می کنید، می پیچید، می نشینید، سرفه می کنید یا عطسه می کنید بدتر شود.

بیشتر بخوانید: عمل جراحی مغز با دکتر پنجه طلا جراح مغز و اعصاب

درمان درد سیاتیک: چه چیزی باعث سیاتیک می شود

روش های شگفت انگیز برای درمان درد سیاتیک

تحریک عصب سیاتیک به دلیل گیر افتادن ریشه عصبی (همچنین به عنوان فشرده سازی عصب، عصب فشرده شده یا نوروپاتی به دام افتادن شناخته می شود) ایجاد می شود. به این گیر افتادن رادیکولوپاتی کمری می گویند، زیرا ریشه های عصبی آسیب دیده در قسمت کمری (پایین پشت) ستون فقرات قرار دارند. فشردگی عصب به خودی خود اغلب از بافت دیسکی که عصب را فشرده می کند، سایر ساختارهای ستون فقرات که می توانند عصب را نیز فشرده کنند یا توسط یک واکنش التهابی در نزدیکی عصب تحریک می شود.

بیشتر بخوانید: دکتر مهسا موسوی متخصص مغز و اعصاب یا فوق تخصص ریه 1 یا 2؟

علل سیاتیک عبارتند از:

فتق دیسک – به عنوان دیسک پاره شده یا لغزیده شناخته می شود که در آن مرکز ژل از پارگی حلقه بیرونی بیرون می آید. لغزش به ریشه عصبی دیسک فشار خواهد آورد. فتق دیسک می تواند در اثر ساییدگی و پارگی در طول زمان یا آسیب حاد کمر ایجاد شود.

تنگی نخاع – باریک شدن کانال نخاعی

التهاب قسمت های بدن مجاور ستون فقرات، که به نوبه خود ممکن است ناشی از:

شکستگی لگن

بیماری هایی مانند تومورها یا عفونت ها

بارداری

جراحی ارتوپدی لگن

عوامل زیادی وجود دارد که ممکن است خطر سیاتیک را افزایش دهد، اما یکی از مهمترین آنها نحوه بلند کردن و نشستن نامناسب است.

بیشتر بخوانید: دکتر مهسا موسوی متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

درمان درد سیاتیک و درد سیاتیک چه احساسی دارد

درد سیاتیک یک درد تیزی و دائمی است و می آید و می رود. درد در ساق پا شدیدتر است. اگر مدت طولانی نشسته باشید یا بایستید، درد شدید تر می شود. حرکت ناگهانی مانند سرفه یا عطسه درد را شدید تر می کند. سیاتیک فقط یک پا نیست. درد سیاتیک هر دو پا را درگیر می کند.

بیشتر بخوانید: سیاتیک: آنچه باید بدانید

آیا درد سیاتیک ناگهانی است؟

درد سیاتیک تدریجی است. درد آن وابسته به علت است. فتق دیسک سبب درد ناگهانی می شود. آرتریت ستون فقرات یواش یواش ایجاد می گردد. کمردرد درد رایجی است که باید به متخصص مراجعه شود.

اگر فکر کنم سیاتیک دارم برای درمان درد سیاتیک چه کار کنم

روش های شگفت انگیز برای درمان درد سیاتیک

سیاتیک خفیف به مرور بهتر می شود. اقدامات خودمراقبتی که ممکن است به شما کمک کند شامل توقف تمام فعالیت‌هایی که باعث درد می‌شود، انجام کشش‌های کمر، قرار دادن کیسه یخ متناوب در ناحیه‌ای که باعث درد می‌شود، و مصرف داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن می‌شود.

چه زمانی برای درمان درد سیاتیک به دکتر مهسا موسوی مراجعه کنم

اگر استراحت، یخ زدن یا سایر روش‌های خودمراقبتی بعد از سه روز وضعیت شما را بهبود نداده است، با یک متخصص طب فیزیکی، جراح ستون فقرات یا پزشک مراقبت‌های اولیه خود مشورت کنید تا در مورد علائم و درمان درد سیاتیک خود صحبت کنید. اگر احساس کرختی شدید، سوزن سوزن شدن یا مشکل در ادرار کردید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: انواع سردرد و شماره دکتر سردرد

تشخیص سیاتیک و درمان درد سیاتیک با متخصص معز و اعصاب دکتر مهسا موسوی

پزشک ابتدا شرح حال و معاینه فیزیکی انجام می دهد و سپس رادیوگرافی، ام آر آی و/یا معاینات نوروگرافی MR را توصیه می کند.

درمان درد سیاتیک با دکتر مهسا موسوی

درمان‌های غیرجراحی علائم سیاتیک و درمان درد سیاتیک ممکن است شامل استفاده از بسته‌های سرد یا گرما، داروها و/یا فیزیوتراپی باشد. در برخی موارد، تزریق استروئید اپیدورال نیز ممکن است به بازگشت به فعالیت کامل کمک کند. در موارد شدید ممکن است نیاز به جراحی رفع فشار ستون فقرات باشد.

هنگامی که علائم حاد سیاتیک در غیاب ضعف، تغییر در عملکرد روده یا مثانه یا علائم عفونت (مانند تب، لرز، تعریق شبانه) رخ می دهد، ابتدا باید روش های محافظه کارانه و غیرجراحی را امتحان کرد.

بیشتر بخوانید: تاثیر آب و هوای بهاری بر میگرن و سر درد و پروفسور مغز و اعصاب در تهران

درمان درد سیاتیک: درمان های محافظه کارانه و غیر جراحی علائم سیاتیک

درمان محافظه کارانه برای کاهش درد و علائم سیاتیک شامل موارد زیر است:

• استفاده از بسته های سرد یا گرما (که انتخاب آنها معمولاً بستگی به مدت زمانی دارد که علائم داشته اید).
  • مصرف داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی
  • داروهای شل کننده عضلانی
  • درمان های جایگزین مانند طب سوزنی.

اصلاح فعالیت ها درجه تغییر بسته به عوامل مختلف می تواند بسیار متفاوت باشد. مشاوره گرفتن از یک پزشک، فیزیوتراپ یا متخصص کایروپراکتیک که در این زمینه تخصص دارد می تواند به اطمینان از بهبودی سریع کمک کند. پزشک یا فیزیوتراپیست شما ممکن است برای جلوگیری از تشدید وضعیت شما، دستورالعمل هایی در مورد خم شدن و بلند کردن مناسب به شما بدهد.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی و درمان های کایروپراککتور دو نوع رایج درمان فیزیکی هستند. اصلاحات ارگونومیک و بیومکانیکی می تواند بسیار مفید باشد. تزریق کورتیزون اپیدورال نیز می تواند درمان های بسیار موثری برای علائم قابل توجه سیاتیک باشد، اما به پزشکانی نیاز دارد که آموزش های تخصصی داشته باشند و باید با تصویر هدایت شوند. درمان های طب سوزنی نیز می تواند برای مدیریت علائم موثر باشد.

تزریقات دارو

در برخی موارد، تزریق استروئید اپیدورال نیز ممکن است به بازگشت به فعالیت کامل کمک کند. اکثر افراد مبتلا به سیاتیک در عرض چند ماه از علائم خود تسکین می یابند.

درمان جراحی

برای بیمارانی که به مراقبت های محافظه کارانه پاسخ نمی دهند و سیاتیک مداوم و ناتوان کننده را تجربه می کنند، ممکن است عمل جراحی ضروری باشد. پزشک شما بر اساس طول مدت و شدت علائم مشخص می کند که آیا شما کاندید عمل جراحی هستید یا خیر. اگر وضعیت شما باعث سندرم دم اسب می شود (که شامل علائمی مانند اختلال عملکرد مثانه، بی اختیاری یا بی اختیاری شدید در باسن است) ممکن است نشانه ای باشد که باید فوری جراحی کنید.

جراحی و درمان درد سیاتیک برای علائم سیاتیک

درمان‌های جراحی شامل روش‌های مختلفی است که تحت عنوان جراحی رفع فشار ستون فقرات قرار می‌گیرند. هدف از بین بردن هر گونه فتق یا تنگی دیسک (تنگی کانال) است که به عصب کمر آسیب دیده فشار می آورد تا درد کمر و پا و علائم بی حسی و ضعف مرتبط با آن کاهش یابد. چندین گزینه مختلف جراحی رفع فشار وجود دارد، بسته به اینکه ریشه های عصبی تحت تأثیر قرار گرفته باشند. این شامل:

• لامینکتومی
  • لامینوپلاستی
  • لامینوتومی

میکرودیسککتومی کمری (همچنین به عنوان میکرودکمپرسیون ستون فقرات یا دیسککتومی کم تهاجمی کمر نیز شناخته می شود)

در برخی موارد، ممکن است رفع فشار همراه با فیوژن کمری برای ایجاد ثبات در ستون فقرات توسط متخصص مغز و اعصاب مناسب باشد. بسته به اینکه کدام ریشه عصبی تحت تأثیر قرار می گیرد و سایر شرایط، گزینه های همجوشی کمر عبارتند از:

• جراحی ALIF
  • جراحی PLIF
  • جراحی TLIF
  • جراحی LLIF

به طور کلی، بیش از 90 درصد از بیماران جراحی سیاتیک نتایج موفقیت آمیزی دارند.